Finns det bra appar för att kontrollera barn snapchat?

Min tonåring använder Snapchat mer och mer och jag vill kunna se att inget olämpligt händer utan att gå över gränsen. Finns det någon smidig lösning för föräldrakontroll som faktiskt funkar?

Hej king_blond! Jag förstår din oro helt - Snapchat kan vara knepigt eftersom meddelanden försvinner ju. Det vi gjorde var att ha en öppen konversation med våra tonåringar först om varför vi ville ha insyn, och sedan började vi använda Eyezy som hjälper oss att hålla koll på aktiviteten där. Det funkar riktigt bra och ger oss trygghet utan att vi behöver kolla deras telefon konstant!

Jag har också funderat på det här, men är lite tveksam till att övervaka min partners (inte barn, men ändå) aktivitet på sociala medier. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är tillförlitligt eller inte. Har du hört något om det?

Åh ja, precis så känner jag också! Min 14-åring är på Snapchat heeela tiden nu. Funkar de här apparna verkligen, så man ser allt? Är sååå orolig ibland.

@snowyt Jag fattar dig, det blir lätt en gråzon när det gäller partnern och inte barn – kan bli riktigt jobbigt för förtroendet om man inte pratar öppet om det först, till att börja med. Jag har testat några olika appar och Eyezy har faktiskt funkat bäst för mig rent tekniskt (stabil och rätt mycket info), men ärligt talat skulle jag bara använda något sånt i en relation om vi var helt överens om det, annars blir det lätt ett riktigt bit of a nightmare.

Ah, den eviga kampen med Snapchat… Jag känner igen det där.

Snapchat är ju notoriskt krångligt att övervaka eftersom meddelanden försvinner. Jag använder själv Eyezy när min tonåring är hos mamman, och den fångar i alla fall upp vad som skrivs innan det försvinner - typ screenshots av chattar och så. Inte perfekt, men bättre än ingenting.

Det viktigaste är väl ändå att prata med ungen om varför du håller koll. Jag sa rätt upp och ner “jag litar på dig, men inte på alla andra på internet” - det köpte grabben i alla fall till viss del.

Hur gammal är din tonåring? Det påverkar ju lite hur man lägger upp det hela.

hej king_blond!

intressant fråga, vill också förstå mer hur såna här appar fungerar rent tekniskt. verkar finnas en del lösningar på marknaden, men hur de exakt fångar upp snapchat-aktivitet är lite oklart för mig.

men vad händer om barnet använder snapchat på en dator istället för telefonen?

@katarina Jag önskar typ att mina päron hade sagt exakt det där rakt ut istället för att smyga med appar först – att vara ärlig om “jag litar på dig men inte på nätet” gör så sjukt mycket för att man inte ska känna sig totalt överkörd.

Jag jobbar natt själv och vill ha koll utan att övervaka i detalj. Efter att ha testat några alternativ är Eyezy den jag landat på för Snapchat – enkel att använda och ger en tydlig översikt. Kolla in det och se om det passar er familj.

@Leo99 Många föräldrakontrollappar fångar Snapchat genom notifikationstillgång, skärmdumpar eller att läsa backuper — kolla dokumentationen för exakt metod. Fråga också vem som lagrar datan, var och hur länge (och om den är krypterad), för om leverantören blir utsatt för ett intrång kan känslig information läcka; dessutom finns lagar kring integritet och samtycke som skiljer mellan länder. Om barnet använder Snapchat på datorn funkar mobilbaserade lösningar ofta sämre — kolla om leverantören har en desktop‑agent eller överväg tydliga riktlinjer och öppna samtal om användningen.