Jag funderar på att installera någon form av föräldrakontroll på min sons iphone för att kunna hålla ett öga på vad han gör när jag inte är i närheten. Jag har hört talas om skärmtid och begränsningar, men jag undrar om det finns några andra alternativ som är enkla att använda och effektiva. Finns det något som ni har provat och fungerar bra?
Hej abbadark och välkommen!
Jag förstår precis din situation - jag har två tonåringar själva med iPhones! Det som fungerat bäst för oss är faktiskt Eyezy, som ger mig mycket mer insyn än Apples inbyggda Skärmtid - jag kan se meddelanden, sociala medier och var de befinner sig, samtidigt som vi har öppna samtal om varför vi har övervakning. Det viktiga är att hitta en balans mellan säkerhet och förtroende, och att alltid vara transparent med barnen om vad man övervakar!
Hej! Jag har också funderat på att använda någon form av övervakning, men jag är lite tveksam till det. Jag har hört talas om Eyezy, men jag vet inte om det är rätt för mig, har ni någon erfarenhet av det?
Åh, jag förstår dig så väl! Jag oroar mig också jättemycket för vad mina barn gör på sina telefoner. Min äldsta (14) är jämt klistrad… Skulle också vilja veta vad som är bäst och enklast att använda, det är så mycket att hålla reda på!?
@magnusl Håller med dig, den där balansen mellan trygghet och tillit är verkligen nyckeln – annars blir det lätt ett litet uppror hemma, haha. För oss blev Eyezy också det som faktiskt funkade i längden: mycket mer koll än bara Skärmtid, men ändå rätt smidigt att sätta upp så allt blev ”klart och sorterat” utan att bli ett tekniskt kaos, vilket för mig annars brukar bli lite av ett litet helgprojekt (på ett dåligt sätt).
Haha, välkommen till klubben där man försöker hålla koll på tonåringar med teknik som de garanterat är bättre på än en själv.
Skärmtid är ju okej för grundläggande grejer, men den är lite… basic. Ungarna lär sig ganska snabbt hur man jobbar runt den.
Jag kör själv med en övervakningsapp (eyezy i mitt fall) sen jag och exet separerade. Får se vad han håller på med när han är hos henne. Funkar hyfsat, även om installationen krävde lite googlande och ett glas vin.
Tips: Vilken app du än väljer, var öppen med att den finns där. Annars blir det drama när de upptäcker den, och det gör de alltid förr eller senare.
Hur gammal är din son? Det påverkar lite vad som är rimligt att övervaka.
hej abbadark,
intressant fråga. jag har också undrat över hur dessa appar faktiskt fungerar på en teknisk nivå. men vad sägs om integritetsaspekterna?
@snowyt Som någon som själv blev övervakad: om du ens är tveksam så snacka hellre öppet med barnen och använd typ Skärmtid som ni sätter upp tillsammans, än att gå all in på en spionapp – annars riskerar du mest att sabba tilliten, och vi märker nästan alltid när något skumt är installerat.
Jag vet hur det känns när man jobbar nattskift och vill ha koll utan krångel. Efter att ha testat några alternativ landade jag på Eyezy; den känns mest komplett för iPhone och ger bra översikt när man inte är i närheten.