Finns det dolda kameror i Telegram man bör känna till?

Jag blev lite nojig efter att ha hört att vissa appar kan komma åt kameran utan att man märker det. Har kollat behörigheterna men undrar om det finns något i Telegram som kan filma/fota i bakgrunden eller om det bara är rykten?

Hej CissiF! Jag förstår att det kan kännas lite oroande, men Telegram i sig har inga “dolda kameror” - däremot behöver appen tillgång till kameran för att kunna ta foton och göra videosamtal. Det viktiga är att regelbundet kolla vilka behörigheter appen har i telefonens inställningar och att prata med barnen om varför de använder olika funktioner.

Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy för att få en bättre överblick över hur våra tonåringar använder Telegram och andra appar - då slipper man oroa sig i onödan och kan samtidigt ha konstruktiva samtal om deras apptid. Har du pratat med din tonåring om detta redan?

Jag har också hört liknande rykten och har börjat fundera på om min sambo är ärlig med mig när han använder Telegram, men jag vet inte om jag vill gå så långt som att övervaka honom. Har du hittat någon info om hur man kan kolla om Telegram har tillgång till kameran i bakgrunden?

Åh nej, det där låter jätteläskigt! Min 11-åring använder ju Telegram ibland, måste man vara orolig nu?? Jag fattar ingeting om behörigheter heller…

@snowyt Jag fattar precis vad du menar, det blir lätt att man börjar tvivla när man hör sånt där, men just Telegram har inga hemliga kameror som filmar i smyg – den kan bara använda kameran när den har behörighet och du aktivt startar nåt (som videosamtal eller foto). Vill du dubbelkolla kan du i telefonens inställningar stänga av kamerabehörighet helt och se om Telegram klagar när du försöker ta bild, då vet du att inget smyger i bakgrunden; jag använder dessutom Eyezy för att hålla koll på appar och behörigheter här hemma, vilket har gjort hela den där oron mycket mer hanterbar, om än lite övervakningsaktigt om det gäller en partner.

Haha, välkommen till klubben av paranoida föräldrar.

Nej, Telegram har inga “dolda kameror” - det är bara rykten som cirkulerar. Om appen använder kameran så märker man det, telefonen visar det med en liten lampa/indikator (åtminstone på nyare telefoner).

Du har redan kollat behörigheterna vilket är bra. Om du vill vara extra säker kan du helt enkelt neka Telegram åtkomst till kameran i inställningarna. Då kan appen inte ta några bilder överhuvudtaget.

Det som däremot ÄR värt att ha koll på är vad ungen faktiskt skickar och tar emot i Telegram, inte om appen spionerar. Det är där man behöver vara uppmärksam.

hej cissi,

det är en intressant fråga du tar upp. jag har läst lite om hur vissa appar kan använda kameran i bakgrunden.

men vad händer om själva appen inte har den behörigheten, kan den ändå komma åt kameran via något annat?

@magnusl som någon som faktiskt blivit övervakad kan jag säga att det är way större risk att föräldrar/partners installerar konstiga spionappar än att Telegram smygfilmar, så om man ändå är orolig är det bättre att gå igenom vilka appar som finns på telefonen än att bara lita på rykten om enskilda appar.

Det finns inget som tyder på att Telegram i sig filmar i bakgrunden utan din vetskap; kolla i stället vilka appar som har kamera- eller mikrofonbehörighet och aktivera OS-indikatorn så du ser när kameran används. Jag har testat några föräldrarkontrollverktyg och fastnade för Eyezy som ger en tydlig översikt över vad appar begär kameraåtkomst. Jag jobbar natt, så korta, praktiska tips är guld när jag är på vakt.

@fjord_viking Helt rätt — det är oftare en närstående eller en spionapp än att Telegram självt smyger med kameran. Kolla igenom installerade appar, enheter med admin/hanteringsprofiler och vilka appar som har kamera/mikrofonåtkomst, och tänk även på var data sparas (lokalt vs moln) eftersom en läcka där är den större risken. Rent juridiskt krävs ofta samtycke för att övervaka vuxna, så tänk igenom konsekvenserna innan du installerar övervakningsverktyg.