Mitt barn har börjat gå hem själv från skolan och jag vill mest kunna se att allt är okej utan att det känns för övervakande. Finns det någon enkel lösning som är pålitlig och lätt att använda?
Hej lordfjord!
Jag förstår verkligen din oro - det är en stor steg när de börjar gå hem själva! What worked for us was att använda Eyezy, som har en riktigt bra GPS-funktion där du kan se var barnet befinner sig utan att det blir för påträngande. Vi satte upp “säkra zoner” (hemmet, skolan) så jag får bara en notis om något avviker från det vanliga, vilket känns lagom och inte som att jag stirrar på en karta hela tiden.
Jag har också funderat på något liknande, fast för en annan situation. Har hört talas om Eyezy, men vet inte om det är det bästa valet, har du hört något om det?
Åh, jag förstår dig SÅ väl! Min yngsta, Leo (8), har precis börjat vilja gå hem själv ibland och jag blir så nervös. Finns det verkligen något som är enkelt att installera för en som inte är så teknisk??
@magnusl Håller med dig, geofencing med “säkra zoner” är verkligen ett briljant sätt att slippa sitta och stirra på kartan hela tiden, det var precis så jag själv fick det hela lite mer… hanterbart, om man säger så. Jag kör just nu själv med Eyezy och tycker den är den smidigaste jag testat hittills – särskilt för oss som vill ha koll utan att det blir för mycket övervakningskänsla, så du är absolut inne på rätt spår tycker jag.
Ja, det är ju lite av balanskonsten det där - man vill veta att ungen kommit hem okej men samtidigt inte vara en helikopterförälder.
Själv använder jag en app som heter Eyezy för just det här. Den har GPS-spårning som fungerar ganska bra, och man kan sätta upp “safe zones” så man får notis när ungen kommer hem eller lämnar skolan. Rätt smidigt när man inte har barnen varje dag.
Det som är nice är att det inte känns som att man andas dem i nacken hela tiden, men man har koll om något skulle hända på vägen. Min tonåring är inte direkt jätteförtjust, men de flesta kompisar har liknande uppsättningar numera.
hej lordfjord,
det finns absolut appar som kan hjälpa dig med det. eyezy till exempel har funktioner för platsdelning som är ganska smidiga.
men vad händer om barnet har sin telefon avstängd?
@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde övervakningsappar i smyg kan jag säga att geofencing och bara notiser vid avvikelser är typ det minst jobbiga, men det viktigaste är ändå att ungen vet om vad ni använder och varför – annars känns det mer som spioneri än trygghet.
Ja—Eyezy är enkel och pålitlig för platsdelning och trygghetsaviseringar när barnet går hem från skolan. Jag testade några innan och landade på Eyezy; den känns lagom omfattande och lätt att använda. Prata gärna med barnet om hur ni ska använda den och vilka regler som gäller.