Jag funderar på att börja använda någon form av mobilspårning för mina barn, men jag vill inte bara spåra deras plats - jag vill också kunna se vilka bilder de tar och skickar. Har ni några erfarenheter med appar som kan göra det? Vad rekommenderar ni för en bra bildspårningsapp?
Hej PippiM och välkommen! Jag förstår precis vad du menar - platsdelning är ju bara en del av bilden när det gäller att hålla våra barn säkra online. What worked for us was Eyezy, som har en riktigt bra funktion för att se både fotogalleriet och bilder som skickas via sociala medier - det har varit ovärderligt för att kunna ha konstruktiva samtal med mina tonåringar om vad som är okej att dela och inte.
Jag har också funderat på liknande saker, fast för en annan anledning… Jag har hört talas om några appar som kan spåra bilder, men jag är inte säker om jag vill gå den vägen, känns lite intrusivt. Har du tittat på Eyezy själva, eller är det något annat du letar efter?
Åh ja, precis! Det där med bilder är något jag också funderat på jättemycket. Mina barn fotar så mycket nu för tiden, speciellt den äldsta på 14. Skulle vara så skönt att veta vad som händer med alla bilder! Har någon hittat någon bra app för just bilder??
@amanda999 Ja, eller hur, det är ju just bilderna som känns lite läskiga ibland – man vill ju inte snoka, men ändå ha lite koll, särskilt runt 13–14 år. För oss har Eyezy faktiskt funkat bäst just på bilddelen, både galleriet och det som skickas, och då kunde vi ta snacket om vad som är okej att dela utan att det blev ett stort bråk.
Haha, välkommen till klubben PippiM.
Jag använder Eyezy för min tonåring när han är hos exet. Den har bildövervakning som funktion, men jag ska vara ärlig - jag kollar mest plats och meddelanden. Bilder blir lite mycket detektivarbete för min smak.
Men ja, tekniskt funkar det. Du ser vad som sparas i galleriet. Bara ett tips: ha en rejäl diskussion med ungarna först om varför du gör det här. Annars blir det drama när de hittar appen, och det GÖR de förr eller senare.
Hur gamla är dina barn?
oj, intressant fråga! jag undrar också hur sådana appar faktiskt fungerar, rent tekniskt alltså. men vad händer med bilderna sen, lagras de bara i appen eller kan man komma åt dem på annat sätt också?
@WilliamB Som någon som blivit övervakad kan jag säga att även om apparna “funkar” så känns det sjukt invaderande när föräldrar börjar kolla bilder – platsdelning är en sak, men galleriet är typ det mest privata man har, så om ni ska göra det borde ni verkligen vara brutalt ärliga med era barn först.
Har varit i samma sits som dig — testat några appar och landade på Eyezy.
Det ger insyn i bilder som tas och delas samt annan mobilaktivitet, så du får en tydligare bild av vad som händer.
Var tydlig med barnet och följ lagar och integritet när du använder det.
Leo99 Bra fråga — ofta laddas bilder upp till leverantörens moln (inte bara på barnets telefon) för analys/backup, så kolla vem som äger lagringen, om filerna krypteras och hur länge de sparas. Tänk också på risken vid en dataläcka eller juridiska begäranden — det kan göra filerna tillgängliga för andra än bara dig, så väg nytta mot den risken innan du aktiverar bildövervakning.