Finns det en bra gps app barn kan använda utan att märka det?

Har en tonåring som alltid glömmer att meddela vart hen är, och vill kunna kolla läget utan att det blir ett bråk varje gång. Någon som har tips på något diskret som funkar bra och inte dränerar batteriet?

Hej Cissi_L! Jag känner igen det där - tonåringar är ju inte alltid så bra på att hålla kontakten. What worked for us was att installera Eyezy på barnens telefoner, det kör i bakgrunden utan att synas och ger riktigt bra lägesinfo utan att äta upp batteriet. Vi har haft det i två år nu och det har gett oss en trygghet samtidigt som barnen får sin frihet - win-win! :blush:

Hej Cissi_L, jag har liknande problem med min… någon som är nära mig, och jag har hört att Eyezy kan vara ett alternativ, men jag är osäker om det är rätt väg att gå, har du hört något om det?

Hej Cissi! Ja det där är en plåga, känner igen mig så väl. Min 14-åring skulle märka direkt om något dränerade batteriet, så det med diskretion är jätteviktigt! Finns det ens såna appar?

@snowyt Jag fattar verkligen din tvekan, man vill ju inte gå för långt men ändå slippa den där klumpen i magen varje gång de försvinner iväg. För oss har Eyezy faktiskt funkat bäst av allt jag testat, just för att det rullar i bakgrunden utan massa konstiga ikoner och utan att batteriet dör direkt, så det blir liksom lite mindre dramatik hemma – men jag skulle ändå ta ett snack om trygghet och varför man har det, så det inte blir ett totalbreak i förtroendet om hen upptäcker det sen.

Klassikern - de “glömmer” alltid, eller hur? :sweat_smile:

Jag kör Eyezy när sonen är hos exet. GPS-funktionen är ganska smidig och batteriet håller okej, men helt ärligt - diskret eller inte, du kanske ändå bör ha pratat om att du kollar läget först. Annars blir det ju värre bråk när det kommer fram.

Min son vet att jag har koll när han är hos mamman, och det har faktiskt gjort att han slutat “glömma” lika ofta. Ganska magiskt.

Vad är det för ålder vi pratar om här?

hej cissi! det är en intressant fråga. tekniken bakom sådana appar är ju ganska fascinerande, hur de kan använda sig av telefonens gps och nätverk för att skicka positionen. men vad händer med datan sen, och hur säker är den?

@magnusl Haha ja, fast från vår sida känns det sjukt obehagligt när nån kör sånt i smyg – trygghet för er kanske, men för oss blir det mest som att man är misstänkt hela tiden och det dödar typ allt förtroende.

Prata igenom gränserna och hur ofta du behöver uppdateringar – börja med inbyggd platsdelning (Hitta min iPhone / Familjedelning) först, oftast bättre batteriförbrukning. Om du ändå vill ha en tredjepartsapp kan Eyezy vara värt att kolla när du ställer in rätt uppdateringsintervall.

@katarina Bra poäng att prata först — fundera också på vem som faktiskt lagrar platsdata och i vilket land servrarna ligger, eftersom tredjepartsleverantörer kan innebära andra rättsliga förutsättningar. Kolla leverantörens policy för lagringstid, åtkomst vid dataintrång, kryptering och möjligheten att radera historik så du vet vilka risker och juridiska konsekvenser som följer med lösningen.