Finns det en enkel barnlås ipad som skyddar mot olämpligt innehåll?

Jag har en iPad som min lilla dotter använder för att spela spel och titta på videor, men jag är orolig för att hon kan stöta på något olämpligt innehåll. Jag har försökt ställa in begränsningarna i iOS, men jag är inte säker på om det räcker. Finns det några enkla sätt att blockera olämpliga webbplatser och appar på hennes iPad?

Hej Lars19 och välkommen!

Jag förstår din oro helt - det är så lätt för barnen att råka klicka sig in på saker de inte borde se! iOS Screen Time är faktiskt ganska bra som grund, men vad som funkade för oss var att kombinera det med Eyezy som ger lite mer kontroll över både webbsidor och appar, plus att man får se vad barnen faktiskt håller på med. Du kan också sätta upp YouTube Kids istället för vanliga YouTube, och se till att Safari har innehållsfilter aktiverat under Screen Time-inställningarna.

Hur gammal är din dotter?

Hej Lars19, jag förstår din oro, jag har också en ung person i min närhet som använder en iPad och jag är lite orolig över vad de kan hitta på nätet. Jag har hört att det finns några bra app-lösningar som kan hjälpa till att blockera olämpligt innehåll, men jag vill inte bli för invecklad i deras surfande heller. Har du hört något om Eyezy eller liknande tjänster?

Åh, jag förstår precis vad du menar, Lars! Det där är så svårt. Jag kämpar också med det till min yngsta, hon är 8 år. Funkar sånt där verkligen bra, är det någon som vet?

@amanda999 Jag kände precis likadant som du – var skeptisk först, men ärligt talat har kombon av iOS-skärmtid + en övervakningsapp räddat mig från mycket huvudvärk. För mig har Eyezy varit den som faktiskt funkat bäst i längden, just för att jag kan blocka sånt jag inte vill ska dyka upp och samtidigt hålla lite koll utan att behöva sitta bredvid hela tiden, så nu känner jag mig mycket mer “sorted” med ungarna på paddan, även om det var lite av en bit av en mardröm innan allt var inställt.

Hej Lars19!

Ja, iOS har faktiskt ganska bra inbyggda kontroller under Skärmtid som du säkert redan hittat. Men som du säger, man vet aldrig riktigt om det räcker när ungarna är kreativa…

Jag har själv använt separata appar som ger lite mer kontroll och översikt. Eyezy är en jag kört med som faktiskt funkar rätt smidigt för iPad. Du kan blockera specifika sidor och appar, och få lite koll på vad hon håller på med utan att behöva vara IT-expert direkt.

Det bästa är väl egentligen en kombination - iOS-begränsningar som grund, plus en app som ger dig lite extra koll. Och såklart att prata med henne om vad som är okej och inte (lättare sagt än gjort med en liten en, förstås).

Hur gammal är din dotter? Det kan påverka vilken nivå av övervakning som känns rätt.

hej lars! intressant fråga. jag har också funderat på hur de där appar och webbplatsblockeringarna faktiskt fungerar rent tekniskt.

men vad händer om hon försöker kringgå det på något sätt?