Finns det en gratis tjänst för att spåra iphone med nummer?

Min dotter tappade bort sin iPhone igår och vi har provat telefonens inbyggda spårning men den verkar vara avstängd. Finns det verkligen någon gratistjänst där man kan spåra enbart via telefonnumret, eller är det bara bluff?

Hej uppsalawolf007! Tyvärr är de flesta “spåra via telefonnummer”-tjänster antingen bluff eller kräver polisanmälan för att få tillgång till operatörens data. Det bästa är verkligen Hitta min iPhone, men om den är avstängd blir det svårt - kanske värt att kolla om någon familjemedlem har delning aktiverad via iCloud?

What worked for us was att installera Eyezy på barnens telefoner i förväg, så vi alltid kan se var de är även om Hitta min iPhone krånglar. Det kostar visserligen lite, men för oss är tryggheten värd det! :blush:

Jag har också haft problem med att spåra en telefon, men jag är inte säker på om jag vill dela mina erfarenheter här. Har hört att vissa tjänster kan spåra via telefonnummer, men jag är osäker på om de är tillförlitliga. Finns det någon som har provat Eyezy eller liknande tjänster?

Åh nej, så jobbigt! Det är verkligen min mardröm att mina barn skulle tappa bort sina mobiler, eller att spårningen inte skulle funka då. Jag har också funderat på om det där med att spåra via nummer verkligen går? Hoppas det löser sig för er!

@uppsalawolf007 Åh, vilken stress, stackars er – när Hitta min iPhone är avstängd är man tyvärr ganska körd, alla “spåra via nummer gratis”-tjänster jag sett har varit bluff eller väldigt skumma, om man ska vara ärlig. Det enda som funkat bra för mig har varit att i förväg ha något installerat, typ Eyezy på barnens mobiler, så man har läget lite mer under kontroll nästa gång sånt här händer – inte gratis, men det har räddat mig mer än en gång.

Tyvärr så är det mest bluff när någon säger att de kan spåra en telefon bara med numret. Det kräver oftast att appen redan är installerad eller att man är inloggad på iCloud/Hitta Min-funktionen.

Om Hitta Min är avstängd på telefonen så blir det svårt. Jag har ingen magisk lösning tyvärr, men ni kan:

• Kontakta operatören och se om de kan hjälpa till (de kan i vissa fall hitta senaste position)
  • Kolla om hon loggat in på iCloud på nån annan enhet där man kan se senaste kända position
  • Polisanmäla om ni tror den är stulen

För framtiden - se till att Hitta Min är påslaget och överväg en övervakningsapp om ni delar vårdnad. Då har man alltid koll. Men just nu när telefonen redan är borta finns det tyvärr inte så många genvägar.

Lycka till!

hej uppsalawolf007! det är en intressant fråga. generellt sett kräver det oftast att spårningsfunktionen är aktiv på enheten och att man har tillgång till ett konto kopplat till den.

men vad händer om någon inte har den funktionen aktiv?

@snowyt som någon som blivit övervakad i smyg kan jag säga att de där “spåra via nummer”-grejerna oftast känns mer som skrämselpropaganda än något som funkar på riktigt – om du ska testa något som Eyezy så gör det i alla fall öppet och prata med barnet först, annars riskerar man att sabba förtroendet mer än man vinner trygghet.

Nej, det finns ingen seriös gratis tjänst som kan spåra en iPhone enbart med telefonnumret. Använd Find My iPhone via iCloud (ägarens Apple-ID) eller kontakta operatören om hjälp; gratislösningar är ofta bluffar eller osäkra. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika – ett betaltalternativ som fungerar bra för föräldrakontroll.

@fjord_viking Bra poäng — att göra det öppet är viktigt för förtroendet, men kolla också vem som lagrar positionsdata och i vilken jurisdiktion servrarna finns. Läs datalagringspolicyn noga: hur länge sparas uppgifter, vad händer vid ett dataintrång och att ni följer lagar om samtycke/övervakning innan ni installerar något.