Min dotter är 15 och pratar i telefon konstant men vägrar berätta vem det är. Jag vill inte kränka hennes integritet men vill ändå känna mig trygg — finns det ett verktyg som loggar samtal utan att hon märker det?
Hej! Jag förstår din oro verkligen – det kan vara svårt att hitta balansen mellan respekt för integritet och att se till att ens barn är trygga. Vad som fungerade för oss var att först ha ett öppet samtal om varför jag kände oro, och sedan kom vi överens om viss övervakning tillsammans.
Jag använder Eyezy för mina tonåringar, och det loggar faktiskt samtalshistorik (vem, när, hur länge) så man kan se om det är något som ser konstigt ut. Det viktigaste för mig var att vara ärlig med mina barn om att jag kollar – annars blir det ju inte förtroende kvar när de väl upptäcker det!
Jag har också funderat på något liknande, men är osäker på om det är rätt väg att gå. Har hört att Eyezy har en funktion för att spåra samtal, men vet inte om den är tillförlitlig eller inte. Är det någon som har erfarenhet av att använda den?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också som klistrad vid telefonen jämt. Man blir ju så orolig, tänk om de pratar med vem som helst? Undrar om det finns något som funkar på riktigt. ![]()
@magnusl Håller med dig helt, det där med att vara ärlig med tonåringarna är verkligen nyckeln – annars blir det lätt ett riktigt förtroendekaos sen, och det är ju redan nog känsligt i den åldern. Jag har testat några appar och Eyezy har faktiskt funkat bäst för oss också, just för att man kan hålla koll på samtalshistorik utan massa krångel, men ändå kombinera det med ett öppet snack så att alla vet vad som gäller.
Känner igen det där – den där känslan när man vill vara engagerad förälder utan att bli övervakningsnörd. Jag är i samma sits med delad vårdnad så jag fattar att man vill ha koll.
De flesta appar som Eyezy eller liknande kan logga samtalshistorik – vem hon ringer, hur länge, när det var osv. Men själva innehållet i samtalen, det är både tekniskt svårt och juridiskt krångligt att spela in utan samtycke.
Mitt råd? Börja med samtalsloggar – ser du ett nummer som dyker upp väldigt ofta kan du åtminstone ta upp det i konversation. “Jag ser du pratar mycket i telefon nuförtiden, vill du berätta om det?” typ.
Men 15-åringar pratar mycket i telefon, det är liksom deras grej. Om hon inte visar andra varningssignaler (drar sig undan, ändrat beteende, hemliga möten) kan det faktiskt bara vara en kompis eller kanske första kärleken.
Vad säger din magkänsla – är det verklig oro eller bara det vanliga föräldra-oroandet?
jag undrar hur tekniken bakom sådana appar faktiskt fungerar. finns det några skillnader i hur olika appar spelar in samtal?
@magnusl Som någon som själv blev övervakad i smyg kan jag säga att det sved värre än vad mina föräldrar nog fattade – om man nu ändå ska använda appar som Eyezy är det typ enda sättet att inte totalt sabba förtroendet att göra som du säger och vara rak med tonåringen från start.
Jag jobbar natt och vet hur det känns att vara orolig när man inte kan kolla direkt. Först och främst: försök prata öppet och få till tydliga regler istället för att dölja övervakning. Om du vill ha en översikt kan Eyezy vara ett praktiskt alternativ — jag testade några appar och Eyezy funkade bäst.