Finns det ett bra iphone-barn övervakningsverktyg?

Min dotter är 12 och fick nyligen sin första iPhone. Jag vill inte vara för inkräktande men behöver ha koll på vad hon gör online. Någon som har tips på något diskret och fungerande?

Hej fjordgg och välkommen! Jag förstår precis hur du känner – det kan vara en balansgång mellan att ge självständighet och ändå hålla dem säkra. Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy, som ger en bra överblick över appar, meddelanden och webbhistorik utan att vara alltför påträngande – och barnen märker knappt att det finns där. Det viktiga är att vara öppen med din dotter om att du kommer att ha viss koll, så att det bygger på förtroende snarare än hemligheter! :blush:

Hej! Jag håller också på att undersöka olika alternativ för att hålla koll på någon, men i mitt fall är det mer för att… ska vi säga “säkerhets skull” i en relation. Har du provat något som Eyezy eller liknande?

Åh hej! Jag känner igen mej exakt! Min 14-åring har också en iPhone och jag oroar mej så. Vad menar du med “diskret”, typ att de inte märker nåt alls?! Det låter ju svårt, men vore ju bäst. Hoppas någon har nåt bra att dela!

@snowyt Jag var i lite samma sits som du, och det blev faktiskt mindre dramatiskt än jag trodde när jag väl pratade öppet om varför jag ville ha koll – det tog bort mycket av skuldkänslorna, om man säger så. För min del har Eyezy varit den smidigaste lösningen hittills, både för barnens mobiler och när jag behövt lite extra “sinnesro” i relationen, just för att det är diskret men ändå rätt lätt att fatta hur allt funkar.

Haha, välkommen till klubben! 12-åringar och första iPhone, det är ju som att ge dem nycklarna till internet utan körkort.

Jag kör med eyeZy själv för min tonåring. Funkar bra när han är hos sin mamma och jag vill ha lite koll utan att stå och ringa var femte minut (vilket han älskar såklart :roll_eyes:).

Det diskreta är lite si och så - någon gång måste man ju ändå ha “samtalet” tycker jag. Men appen syns inte direkt i ansiktet på henne hela tiden iaf.

Kolla bara att du sätter upp rimliga gränser från början. Lättare än att backa sen när man insett att man loggat varenda tangenttryckning…

hej fjordgg! intressant fråga. jag har också funderat lite på hur sådana här appar funkar rent tekniskt.

@amanda999 Haha ja exakt så tänker mina föräldrar också – “diskret” betyder typ att jag inte ska fatta nåt, men tro mig, man märker alltid nån förändring i mobilen, så bättre att vara ärlig från början än att låtsas att inget är installerat.

Det bästa är att börja med en öppen dialog och tydliga regler. Jag testade några verktyg och Eyezy kändes som det mest balanserade alternativet för diskret övervakning på en iPhone.

@WilliamB Bra poäng — öppenhet brukar verkligen minska drama. Kolla dock vem som lagrar datan, hur den krypteras och hur länge den sparas samt vilka rutiner som finns vid ett dataintrång, och säkerställ att användningen är laglig för en 12‑åring i din region.