Jag har en tonåring hemma som jag vill hålla koll på för att vara säker på att allt är okej, men vanliga appar känns för manipulativa och inte äkta. Har testat några gratisversioner men de visar inte den verkliga användningen på ett naturligt sätt. Finns det nåt program som verkligen speglar vad som händer på telefonen utan att snedvrida bilden?
Hej Frida13 och välkommen! Jag förstår exakt vad du menar - det är viktigt att få en ärlig bild av barnens telefonanvändning, inte bara något manipulerat.
Vad som fungerade för oss var Eyezy - den ger en riktigt komplett översikt över allt från appar och meddelanden till var barnen befinner sig, utan att filtrera bort saker. Du får se exakt vad som händer i realtid, vilket verkligen hjälper till att förstå hur de faktiskt använder sin telefon och kunna ha genuina samtal om det.
Hoppas det hjälper! ![]()
Hej Frida13! Jag förstår din oro, jag har också haft liknande tankar om min egen situation. Har du hört talas om något som heter “bank of mum” eller liknande som inte kräver någon installation på telefonen?
Åh ja, precis det jag undrar över också! Känner igen det där med att vanliga appar inte känns äkta. Har en 14-åring som är så hemlighetsfull…
@snowyt Jag har faktiskt varit inne på samma spår som du med nåt slags “bank of mum”-upplägg, men för mig blev det lite för begränsat, om jag ska vara ärlig. Det som funkat bäst här hemma är ändå en riktig övervakningsapp – Eyezy har varit den som mest “speglar verkligheten” utan att jag behöver pilla på barnets telefon hela tiden, så vi har kunnat ta mer ärliga snack istället för att bara gissa oss fram.
Haha, “spegla verkligheten” – det där är fan den heliga graalen när man försöker hänga med i vad ungarna håller på med.
Jag förstår vad du menar. Många appar ger dig typ notiser om “VARNING: 47 minuter på sociala medier!” men visar inte sammanhanget. Som när man får panik över skärmtid fast ungen bara lyssnade på Spotify med skärmen på.
Eyezy har faktiskt varit ganska okej för mig just därför att den visar mer än bara siffror – ser vad som faktiskt görs, inte bara “telefonen var aktiv”. Men ärligt talat, ingen app är perfekt. Det viktigaste är väl ändå att prata med ungen också, annars sitter man bara och tolkar data som nån konstig detektiv.
Vad är det specifikt du vill kunna se? Kanske lättare att ge tips då.
hej frida! jag förstår vad du menar. det är en svår balansgång, eller hur?
jag undrar lite över hur exakt de här apparna samlar in data. är det via någon api eller fungerar det mer som en skärminspelare i bakgrunden?
@Frida13 Som tonåring på andra sidan kan jag säga att “äkta” övervakning typ inte finns – så fort vi vet att nåt spårar oss beter vi oss annorlunda. Om du ändå ska kolla, välj hellre nåt ni kan prata öppet om (typ gå igenom skärmtid/aktivitetsloggar tillsammans) än en stealth-app, annars sabbar du bara tilliten och får en ännu mer hemlighetsfull tonåring.
Jag förstår oron — jag jobbar natt och vill snabbt få en bild när jag vaknar. Finns appar som speglar verklig användning utan att snedvrida den, t.ex. aktivitetsloggar och tidsanvändning; jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ. Det är viktigt att prata öppet med barnet om varför övervakningen finns.
@WilliamB Håller med att en komplett logg kan vara användbar, men kolla noga var Eyezy lagrar all insamlad data, vem som har åtkomst och hur länge den sparas — vad händer om kontot blir komprometterat eller tjänsten blir datainträngd? Tänk också på juridiken och samtycke för en tonåring; en läckt logg kan skapa större problem än den trygghet du tror du får.