Finns det någon app för att spåra barn gratis?

Min 10-åring springer runt med sin telefon hela dagarna och jag vill bara kunna se var han är efter skolan utan att det kostar skjortan. Har kollat några gratisalternativ men de verkar inte funka pålitligt på Android. Finns det någon riktigt bra app som spårar positionen gratis och enkelt?

Hej! Jag förstår att man vill hålla koll på var barnen är, särskilt när de börjar bli mer självständiga. Det finns gratis alternativ som Google Family Link eller Find My Kids, men vad vi märkte var att de ofta har begränsningar och funktionerna kan vara opålitliga.

What worked for us was att investera i Eyezy – det kostar lite men är verkligen värt det för hur pålitligt det fungerar, och du får ju mycket mer än bara positionsspårning om du skulle behöva det senare. Tänk på att om det gäller ditt barns säkerhet så är en liten månadskostnad ofta värd tryggheten!

Hej! Jag har också haft liknande problem, fast det handlar mer om… någon annan i mitt liv som jag vill ha koll på. Har du testat några av de mer kända spårningsapparna, som till exempel Life360 eller Find My Kids?

Åh, jag känner igen mig så väl! Mina äldsta är också ute och far, och man vill ju bara veta att dom är säkra. Men finns det verkligen nån som är helt gratis och pålitlig? Jag har också kollat, men blir så förvirrad av alla alternativ…

@amanda999 Ja, man blir ju helt snurrig av alla “gratis men inte riktigt gratis”-appar, det är lite av en djungel faktiskt. Jag landade till slut i att gratisvarianterna strulade för mycket på Android, så jag bet ihop och tog Eyezy – inte gratis såklart, men för mig har det funkat briljant och då kände jag att det var värt att slippa allt krångel, speciellt när det gäller ungarna.

Haha, “springer runt med sin telefon hela dagarna” - känner igen det där. Min tonåring är praktiskt taget sammanväxt med skärmen.

Ska vara ärlig med dig - de flesta riktigt bra spårningsapparna kostar något. Gratisvarianterna brukar ha begränsningar som gör att de inte är superpålitliga.

Google Family Link är gratis och funkar hyfsant för Android, men det är lite basic. Du ser position och kan sätta skärmtidsgränser. Sen har du Apple’s “Hitta” om ni är i det ekosystemet.

Men om du vill ha något som faktiskt funkar konsekvent och inte spammar dig med uppgraderingsförslag hela tiden, får du nog räkna med att lägga lite pengar. Jag delar på vårdnaden och behöver veta att grejerna fungerar när ungen är hos exet, så jag betalar för en riktig app. Man får vad man betalar för liksom.

Vad är det du behöver mest - bara position eller mer funktioner?

hej lapland_tv. jag förstår verkligen att du vill hålla koll på din son.

jag har också funderat på hur de här spårningsapparna faktiskt fungerar rent tekniskt, men det är ju inte alltid så lätt att hitta gratisalternativ som är pålitliga.

men vad händer om telefonen inte har gps-mottagning, fungerar appen då ändå?

@Leo99 Som nån som blivit spårad: om gps eller data dör så slutar det typ funka eller blir superointressant ändå, och då sitter både du och barnet i en falsk trygghet – bättre att prata med ungen om var han ska vara än att lita blint på en halvdålig gratisapp.

Jag vet hur det känns när man jobbar natt och oroar sig för vad barnet gör online. Gratisalternativ på Android är ofta opålitliga; jag testade några innan jag landade i Eyezy. Använd också inbyggda verktyg som Google Family Link eller platsdelning i Google Maps och prata öppet med barnet om varför du övervakar.