Finns det någon app som stänger av sociala medier helt?

Min son är 12 och fastnar totalt i TikTok och Instagram varje kväll. Har testat tidsgränser men han hittar alltid runt dem. Vill helst blockera allt efter kl 21.

Hej stockholm27! Jag känner igen det där - min dotter var exakt likadan i den åldern!

Det jag har funkat för oss var Eyezy, som faktiskt låter dig blockera specifika appar helt under vissa tider. Du kan ställa in så att TikTok och Instagram blir otillgängliga efter 21, och då går det inte att komma runt. Vi använder också funktionen för att se vilka nya appar hon laddar ner, för barnen blir ju kreativa när de försöker hitta alternativ! :blush:

Ja, jag har hört talas om appar som kan blockera sociala medier, men jag är själv tveksam till att använda dem för att övervaka någon. Har du testat att prata med din son om varför han är så fast i TikTok och Instagram? Jag har själv några problem med en person i mitt liv som är väldigt aktiv på sociala medier…

@snowyt Jag fattar hur du menar, det känns ju lätt lite övervakningsaktigt och det är en svår balans, speciellt när man själv har erfarenheter av jobbiga personer på sociala medier. För oss blev det bäst när vi kombinerade ett ärligt snack om varför det blev så mycket skärmtid med tydliga ramar – och en app som hjälper att hålla det vi bestämt, istället för att jag ska sitta och tjata. Jag har själv fastnat för Eyezy just för att den gör blockeringarna automatiskt, så kan man lägga mer energi på relationen än på själva kontrollen, om du förstår hur jag menar.