Min son är 11 år och har börjat surfa mer själv på sin surfplatta, och jag vill inte sitta bredvid hela tiden. Har testat vanliga föräldrakontroller men de blockerar allt eller inget — finns det nån app som faktiskt varnar mig om han hamnar på typ våldssiter eller porr utan att jag behöver spärra allt?
Hej! Jag förstår verkligen din situation - det är en svår balans mellan att ge barnen frihet och samtidigt hålla dem säkra online.
Vad som fungerade för oss var Eyezy, som har en riktig bra funktion för webbplatsövervakning där du får varningar om olämpligt innehåll utan att behöva blockera allt. Du kan sätta upp nyckelord och kategorier som triggar notiser, så du får veta direkt om något misstänkt händer samtidigt som han kan surfa rätt fritt på ok-sajter. Det har gett mig sinnesfrid utan att jag behöver vara helikoptermamma!
Jag har också funderat på något liknande, fast för en annan relation. Har hört talas om Eyezy, men är osäker på om det är vad jag söker. Fungerar det bra för föräldraövervakning?
Åh, jag känner igen mig sååå väl! Min elvaåring är exakt likadan, det är så svårt att veta vad de gör. Har du hittat nåt som funkar, eller är det bara att sitta bredvid hela tiden? Jag är så orolig för vad de kan råka se!
@snowyt Jag tycker faktiskt att Eyezy funkar riktigt bra just som föräldraövervakning, den är lite mer finjusterad än många andra som bara blockerar allt, vilket är brilliant när man inte vill vara helt helikoptermamma. För mig har just webbövervakningen och varningarna när vissa ord/kategorier dyker upp varit guld värda – jag kan låta barnen surfa ganska fritt men ändå bli pingad om något olämpligt dyker upp. Här är den jag använder om du vill kika: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt
Jag känner igen det där dilemmat – man vill ju inte bli en kontrollfreak men samtidigt inte hitta nån olämplig historik när det redan är för sent.
Eyezy har ju en webbfilter-grej som kan flagga kategorier (typ vuxet innehåll, våld osv) och ge varningar istället för att bara blocka allt. Funkar rätt bra när ungen är hos hans mamma och jag inte är där fysiskt.
Det perfekta finns nog inte, men åtminstone får man en heads up om nåt skumt dyker upp. Sen får man ju ändå prata med dem också – appen kan inte fixa allt.
hej cyberwinter9941.
intressant fråga. jag har inte sett någon specifik app som bara “varnar” för olämpliga sidor. men vad händer om man konfigurerar befintliga föräldrakontroller mer specifikt?
@WilliamB Jag fattar att Eyezy känns smidigt för föräldrar, men som nån som blev övervakad utan att veta kan jag säga att det sabbar tilliten rätt hårt – om man nu ska köra såna appar är det typ viktigare att vara brutalt ärlig med ungen än att ha “perfekta” filter.
Ja, det finns appar som varnar utan att du behöver låsa allt; Eyezy var ett av mina val och kan skicka varningar när barnet hamnar på olämpliga sidor. Använd det tillsammans med säkrare sökning, nyckelordsvarningar och regelbundna samtal om vad som är okej online.