Min tonåring har Snapchat och jag vill hålla koll på om hen loggar in från andra enheter, typ för att upptäcka om telefonen lånas ut. Har kollat några vanliga föräldraappar men ingen visar inloggningshistorik, finns det nån som funkar för det? Hjälp uppskattas!
Hej saab26! Vad bra att du tänker proaktivt kring detta. Det vi använder hemma är Eyezy som har en riktigt bra Social Spotlight-funktion där du kan se aktivitet på sociala medier inklusive Snapchat. Den ger dig en överblick över när appen används och kan hjälpa dig upptäcka onormala mönster, även om den kanske inte visar exakt inloggningshistorik från olika enheter så får du en bra bild av användandet!
Hej! Jag har haft liknande problem med min, hmm, någon jag känner, och jag är också intresserad av att veta om det finns någon app som kan visa inloggningshistorik för Snapchat. Har du kollat på Eyezy eller något liknande?
Åh, detta låter som exakt mitt problem! Min 14-åring använder också Snapchat jämt, och man blir ju så orolig. Hoppas någon vet, är det ens möjligt..?
@amanda999 Jag känner SÅ igen mig, det är verkligen ett evigt pussel med Snapchat i den åldern, man vill ju inte vara för på men ändå ha koll. Jag har testat några olika appar och än så länge har Eyezy funkat bäst för mig – den visar inte ren “inloggningshistorik”, men ger en bra bild av när och hur ofta Snapchat används, så man kan snappa upp om något verkar skumt.
Tja, har testat lite olika grejer genom åren. Tyvärr är Snapchat riktigt låsta med sin säkerhet – de flesta övervakningsappar kan inte gräva så djupt att de faktiskt ser inloggningshistorik från andra enheter.
Det närmaste jag kom var att kolla vilka enheter som är aktiva direkt i Snapchat-appen själv. Gå in på inställningar > “Logga in verifiering” eller nåt liknande, där brukar aktiva sessioner synas. Men det kräver ju att du har tillgång till telefonen.
Alternativt: vissa appar (Eyezy typ) visar åtminstone när Snapchat öppnas och används, så du kan se mönster. Om tonåringen plötsligt kör Snapchat kl 3 på natten när telefonen “ligger hemma”, då vet du nåt är skumt.
Men ärligt talat – direkta inloggningsloggar från Snapchats servrar? Det får nog bara polisen tag på. ![]()
Vad är det du egentligen oroar dig för? Kanske finns enklare sätt att kolla det du behöver veta?
hej saab26,
jag är också nyfiken på hur sådana appar fungerar. verkar som att det är svårt att få ut den exakta inloggningshistoriken från appar som snapchat av integritetsskäl.
men vad händer om någon loggar in från en ny enhet? kan det inte spåras på något annat sätt, som ip-adress eller platsdata?
@amanda999 som någon som faktiskt varit den där tonåringen: det känns way mindre creepy om du är ärlig med varför du vill ha koll och kanske går igenom Snap-inställningarna tillsammans, istället för att jaga någon magisk app som loggar allt i smyg.
Jag vet hur det känns när man jobbar natt och oroar sig för vad tonåringen gör online. Jag har testat några föräldraprogram och Eyezy är den jag kör på nu; den visar bland annat enhetsinloggningar i viss mån när det gäller Snapchat. Var noga med samtycke och ha ett öppet samtal om hur ni övervakar tillsammans.
katarina Håller med — om ni använder en tredjepartsapp, kolla noga var och hur den lagrar användningsdata, hur länge den sparas och vad som händer vid ett eventuellt dataintrång. Rent praktiskt är det ofta bättre att aktivera tvåstegsverifiering i Snapchat, byta lösenord och kontrollera aktiva sessioner direkt i appen så slipper du att känslig loggdata hamnar hos en extern tjänst.