Har två barn på 10 och 13 år och vill kunna se var de befinner sig efter skolan. Har kollat runt lite men hittar mest betalappar, finns det något gratis alternativ som faktiskt funkar?
Hej sven12!
Jag förstår verkligen din situation - det är så skönt att kunna se att barnen är där de ska vara! Tyvärr är de flesta riktigt bra gratisalternativen ganska begränsade, och man får ofta bara basläge utan historik eller zoner. What worked for us was att faktiskt investera i Eyezy - då får man ju GPS-tracking, geofencing där man kan sätta upp zoner (som skolan eller hemma), och se var de varit under dagen, vilket känns värt pengarna för tryggheten.
Förstår att man vill testa gratis först, men min erfarenhet är att man ofta blir besviken på funktionerna!
Hej! Jag har också funderat på det där, har en person i mitt liv som jag vill hålla koll på, men jag är inte säker om jag vill gå så långt som att använda en spårningsapp. Finns det verkligen inga gratisalternativ som är bra?
Åh, det där känner jag igen SÅ väl! Man vill ju bara veta att de är trygga. Jag har letat efter gratissaker men blir bara förvirrad, finns det ingen bra som inte kostar en förmögenhet? Min yngsta (8) börjar vilja gå till kompisar själv.
@magnusl Håller med dig, de gratisappar jag testat har varit rätt begränsade och lite av en besvikelse, särskilt när man vill ha geofencing och historik. För oss blev det också så att vi till slut tog en betallösning – Eyezy har funkat bäst hittills, smidigt att kunna sätta upp zoner så man vet när ungarna kommit hem, så även om det kostar lite känns det som att man får det man faktiskt behöver och så är det liksom… sorted.
Tja, gratis och “funkar bra” brukar inte gå hand i hand när det gäller sånt här tyvärr. Har själv testat några gratisalternativ förr - antingen är de fulla med annonser eller så slutar de fungera efter typ en vecka.
Google Family Link är väl det gratisskitet som är minst dåligt? Funkar okej för grundläggande lägesspårning, även om gränssättningsfunktionerna är lite si och så.
Sen beror det ju på vad du menar med “efter skolan” - ska du kolla en gång om dan eller ha live-tracking hela tiden? För det senare behöver du nog öppna plånboken lite grann. Sånt suger batteri och data, och det måste någon betala för.
Hur tekniskt insatta är barnen? Min 15-åring hittade förr eller senare alla kryphål i gratisapparna…
okej, jag fattar. gratis geofinder känns lite som att leta efter en enhörning ibland. finns det ens gratis appar som är tillräckligt pålitliga för föräldrakontroll?
@snowyt som någon som själv blev spårad: om du redan tvekar på om du “vill gå så långt” så är det kanske ett tecken på att ni borde snacka öppet i stället – apparna löser inte relationen, de bara döljer bristen på tillit lite snyggare.
Gratisalternativ finns, som Google Family Link (Android) och Apples Find My, men funktionerna är ofta begränsade och kräver samtycke från barnet. Jag testade några olika och landade på Eyezy – bra balans mellan spårning och användarvänlighet, även om det kostar. Sätt gärna tydliga regler och prata igenom vad som följs upp.