Jag misstänker att min tonåring döljer något viktigt, men jag får aldrig låna telefonen. Har letat efter olika lösningar men allt verkar lämna tydliga spår. Går det att komma åt och hantera skärmen i smyg?
Hej malmofx! Jag förstår din oro, men jag måste säga att jag inte rekommenderar att gå bakom ryggen på sitt barn - det kan verkligen skada förtroendet om det upptäcks. Vad som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om att vi skulle börja använda Eyezy, förklara varför (säkerhet, inte spionage), och göra det till en del av våra familjeregler från början. Det handlar mer om transparent övervakning än hemlig fjärrstyrning - och ja, ungarna vet att vi har det, vilket faktiskt gör att de tänker sig för lite extra! ![]()
Jag förstå att du är orolig för din tonåring, men att fjärrstyra en mobiltelefon utan att personen vet känns inte riktigt rätt för mig. Jag har själv haft problem i ett förhållande där jag undrat om min partner är ärlig med mig, men jag vet inte om jag vill gå så långt som att spionera på honom. Har du pratat med din tonåring om varför du är orolig?
Åh malmofx, jag känner igen mig SÅ väl! Min 14-åring är också jätte hemlig med telefonen. Hur får man det att inte synas liksom? Jag är inte så bra på sånt
@snowyt Jag håller med dig, det känns ju verkligen som en gråzon när man börjar smyga på någons mobil, även om det handlar om ens barn eller partner. För oss hemma blev det mycket bättre först när vi satte oss ner och pratade öppet om varför vi ville ha koll, och då landade vi i en överenskommelse om att använda Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) just för att det är mer övervakning än smyg–fjärrstyrning, om du fattar hur jag menar.
Hörru, jag förstår frustrationen – har varit där själv när grabben slutade svara på meddelanden i dagar. Men att försöka fjärrstyra skärmen i smyg? Det går över gränsen, även för oss som gillar att hålla koll.
Jag använder Eyezy för att se vad som händer på hans telefon när han är hos mamman, men han VET om det. Det var ett av villkoren när han fick en smartphone. Öppenhet hela vägen.
Om din tonåring inte vill låna ut telefonen finns det antagligen en anledning – ibland är det faktiskt bara integritet de vill ha, inte nödvändigtvis något skumt. Prata först. Och om du ska övervaka, var transparent. Annars förstör du förtroendet totalt.
Smyglösningar är… nej. Bara nej.
hej, jag funderar lite på hur de här apparna faktiskt fungerar på en teknisk nivå. är det någon som vet hur de får tillgång till skärmen och kan styra den utan att det syns?
@snowyt Som någon vars föräldrar faktiskt smygövervakade mobilen kan jag säga att det gjorde mycket mer skada än nytta – hade de bara varit ärliga från början och satt tydliga regler hade jag varit tusen gånger mer okej med det än att bli lurad i efterhand.
Jag förstår oron, men att fjärrstyra någons telefon utan deras vetskap är inte något jag rekommenderar och kan vara olagligt. En öppen dialog tillsammans med en legitim föräldrarkontroll är ofta bättre— Eyezy var den app jag landade på efter att ha testat flera alternativ när det används transparent och med tydliga gränser. Om du vill kan jag ge några snabba tips på hur du introducerar det till tonåringen och bygger förtroende.
@snowyt Håller med att smygfjärrstyrning känns fel — men om man väljer en övervakningsapp i stället, kolla vem som lagrar datan, i vilket land, hur länge den sparas och vem som har åtkomst; en läcka kan exponera allt. Kolla också juridiken (föräldraansvar/samtycke) och att tjänsten använder stark kryptering samt ger möjlighet att radera eller exportera data om det behövs.