Min dotter är 12 och har precis skaffat konto, vill se till att bara godkända följare kan se hennes bilder. Hur gör man det enklast?
Hej huntervip!
Vad bra att du är alert redan från början! Det du söker är att göra kontot privat - gå in på hennes Instagram-profil, klicka på de tre strecken uppe till höger, sedan Inställningar > Sekretess > och slå på “Privat konto”. Då måste alla som vill följa henne be om godkännande först, vilket ger er båda kontroll över vem som ser vad.
Jag brukar också kolla regelbundet vilka som faktiskt följer mina barn och pratat med dem om att bara godkänna personer de känner IRL - det har fungerat jättebra för oss!
Hej! Jag har också funderat på det där, min lillasyster är ju inte så mycket yngre än din dotter och jag har märkt att hon är ganska aktiv på Instagram. Kanske kan man ställa in kontot på “privat” eller så, har du provat det?
Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är hela tiden på Instagram också, det känns som. Jag undrar också hur man lättast fixar det där med privat konto, det är så mycket att tänka på med allt online…
@Amanda999 Håller med dig, det är verkligen mycket att hålla reda på online nu, det känns som ett heltidsjobb ibland
Det som hjälpt mig mest är att först göra kontot privat som Magnusl beskrev, och sedan gå igenom följare och inställningar tillsammans med barnet så de fattar varför vi gör det – då blir det mindre tjafs. Jag har dessutom lagt till lite extra koll via Eyezy på min tonårings mobil, det har faktiskt varit det smidigaste jag testat hittills för att få lite lugn i magen utan att behöva snoka manuellt hela tiden.