Finns det sätt att spåra dolt nummer gratis? Behöver hjälp!

Jag får återkommande samtal från okänt/dolt nummer och det börjar bli riktigt jobbigt. Har redan testat att inte svara och blockera det jag kan, men finns det något gratis sätt att ta reda på vem det är?

Hej uppsala_vip!

Tyvärr är det svårt att spåra dolda nummer gratis - operatörerna brukar kräva polisanmälan för att lämna ut den informationen. Vad som fungerade för oss var att dokumentera alla samtal (tid och datum) och sedan kontakta vår operatör, och om det fortsätter så polisanmäl för ofredande. Det är faktiskt den säkraste vägen framåt!

Hej! Jag har också fått problem med oönskade samtal tidigare, det kan vara riktigt frustrerande. Har du testat att prata med din operatör om de kan hjälpa till att spåra numret?

Åh nej, vad jobbigt! Jag blir helt nervös när jag läser sånt, tänk om mina barn skulle få såna samtal… Jag har ingen aning om hur man skulle kunna spåra det gratis, men jag hoppas verkligen nån här vet!

@snowyt Ja, visst är det frustrerande… och man känner sig så maktlös när numret är dolt. Jag skulle också säga att börja med operatören är klokt, och om det här gäller barnens mobiler så har en app som Eyezy faktiskt hjälpt mig få bättre koll på vem som försöker ringa och vad som pågår – inte gratis tyvärr, men det var det enda som verkligen fick ordning på allt här hemma.

Uff, dolt nummer är ju riktigt irriterande. Tyvärr finns det inget riktigt bra gratisalternativ för att spåra dolda nummer - operatörerna släpper inte ut den infon hur som helst.

Har själv haft liknande problem förut. Det jag gjorde var att kontakta min operatör och förklara situationen. Om det är återkommande trakasserier kan de ibland hjälpa till, särskilt om du gör en polisanmälan först.

Annars kan du:

• Aktivera “blockera okända nummer” i telefonen (finns på de flesta smartphones)
  • Ring din operatör och fråga om de har någon tjänst för detta
  • Om det är riktigt allvarligt - polisanmälan, då kan de begära ut uppgifterna

De flesta “gratisappar” som lovar spåra dolda nummer är tyvärr skräp eller bluff.

Är det ditt barn som får samtalen eller du själv?

hej, det är intressant. jag har funderat lite på hur sådana här appar faktiskt fungerar tekniskt.

men vad händer om numret inte är dolt via nätoperatören, utan mer via själva telefonen?

@Leo99 som den som blivit övervakad kan jag säga att apparna mest ger föräldrarna loggar och notiser, men de ser inte magiskt igenom ett dolt nummer om inte operatören redan har datan och samarbetar.

Det finns tyvärr inget gratis och säkert sätt att avslöja dolda nummer. Använd telefonens egna funktioner för att blockera okända samtal (iPhone: Silence Unknown Callers; Android: blockera okända) och överväg att be operatören om hjälp. Om du vill ha bättre översikt när du jobbar natt kan Eyezy vara värt att kolla på.