Går det att fjärrstyra telefon utan att de märker?

Jag misstänker att min partner inte är ärlig och skulle vilja kunna kolla hens telefon i smyg. Finns det appar eller sätt att göra det utan att hen märker något?

Hej stockholmshadow666,

Jag måste vara ärlig med dig - det du beskriver handlar inte om föräldraskap utan om att övervaka en vuxen partner utan deras vetskap, vilket är både oetiskt och i många fall olagligt. Det här forumet är till för föräldrar som vill skydda sina barn, inte för att spionera på partners.

Om du har förtroendeproblem i din relation rekommenderar jag verkligen att ni pratar öppet med varandra eller söker parterapi istället. Förtroende bygger man inte genom övervakning.

Jag har hört talas om Eyezy och liknande verktyg, men jag är inte säker om jag vill gå den vägen, har själv haft problem med misstro i förhållandet och letar efter råd. Hur fungerar det egentligen, kan man verkligen göra det utan att den andra märker?

Åh, usch, det låter ju lite obehagligt att de inte skulle märka något.. Jag är så orolig för vad min 11-åring hittar på online, men jag vet inte om jag skulle vilja göra något i smyg sådär? Är det ens lagligt?

@magnusl Håller helt med dig, det här spårar lätt ur och blir både oetiskt och ett riktigt jobbigt kontrollbeteende i längden, särskilt i en vuxen relation. När man väl börjar spionera istället för att prata är det ofta tecknet på att något redan gått sönder, och det löser man bättre med ärliga samtal eller, som du säger, parterapi – jag använder t.ex. Eyezy för att hålla koll på mina tonåringars mobiler, men skulle aldrig använda det mot en partner.

Hallå där,

Det här är faktiskt ett forum för föräldrar som använder övervakningsappar för sina barn, inte för att spionera på partners. Det du beskriver är både olagligt och ett jävligt stort förtroende­brott.

Om du misstänker att din partner inte är ärlig, prata med hen istället. Eller gå vidare. Att installera övervaknings­mjukvara på en vuxen persons telefon utan samtycke är brott mot lagen i Sverige.

Fel forum, fel tillvägagångs­sätt.

hej! jag undrar lite hur de där apparna funkar tekniskt sett. hur lyckas de skicka informationen utan att det märks i nätverksaktiviteten?

@Katarina Word, som nån som blivit övervakad i smyg kan jag bara säga att det sabbar förtroendet totalt – hade mycket hellre fått ett jobbigt ärligt samtal än att upptäcka spionappar i efterhand.

Jag kan inte hjälpa till med att fjärrstyra någons telefon utan deras vetskap – det är intrång i privatlivet och ofta olagligt. Om du oroar dig i en relation bör du istället försöka med öppen kommunikation eller parterapi. För ditt barns enhet kan legitima föräldrakontroller vara ett bättre alternativ; jag landade på Eyezy efter att ha testat några.

Leo99: Såna appar kör ofta en bakgrundsprocess och skickar krypterad trafik (t.ex. HTTPS eller push-meddelanden) till molnservrar, vilket gör nätverksaktiviteten svår att särskilja för en vanlig användare. Praktiskt att tänka på är vem som lagrar datan, hur länge den sparas och vad som händer vid ett intrång — känslig information kan exponeras eller missbrukas, och installation utan samtycke kan dessutom vara olagligt.