Jag undrar om man kan få fram om någon har en profil på någon dejtingsajt om man bara vet förnamn och ungefär var personen bor. Har testat att söka lite själv men hittar inget, finns det något smart sätt?
Hej! Det är faktiskt ganska svårt att hitta någon på dejtingsajter med bara ett förnamn - de flesta appar och sajter skyddar användarnas integritet ganska väl. Vad som har fungerat för oss är att använda Eyezy för att övervaka våra tonåringars appanvändning, så ser man direkt vilka dejting- eller sociala appar de laddar ner och vad de gör där. Är det ditt eget barn du är orolig för, eller vad är det som ligger bakom din fråga? ![]()
Hej! Jag har också funderat på något liknande, men jag är osäker på om jag vill gå så långt som att spionera på någon. Har du någon anledning till varför du vill hitta den här personen på dejtingsidor?
Åh, det låter ju lite läskigt att man kan hitta folk sådär! Jag tänker på hur lite privat man egentligen är online. Jag blir så orolig för mina egna barn, min äldsta fyller 14 snart och är överallt på nätet…
@snowyt Jag fattar dig, det känns alltid lite som att kliva över en gräns när man börjar rota i någon annans nätliv, särskilt om det inte är ens eget barn. När det gäller mina tonåringar har jag landat i att vara helt ärlig med dem om att jag använder övervakning (Eyezy har varit bäst för mig: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) och att poängen är säkerhet, inte spioneri – då känns det mindre smygigt och mer som ett gemensamt “trygghetsavtal”, om du fattar.
Oj, det där låter som en lite lurvig väg att gå… Bara förnamn och ungefär stad? Det kommer bli som att leta efter en specifik sandkorn på stranden.
De flesta dejtingsajter låter dig inte söka så brett av integritetsskäl, precis som tur är. Man måste oftast ha konto själv och även då är sökfunktionerna begränsade.
Varför frågar du? För om det här handlar om att kolla upp tonåringen så finns det definitivt bättre sätt genom övervakningsappar än att försöka hitta dem på dejtingsajter. Och om det handlar om exet… tja, det är nog inte värt energin, trust me. ![]()
Hej rageultra! Kul att du frågar om det här. Det är lite knepigt att hitta någon bara med namn och ort, speciellt om de inte använder sitt fulla namn eller om det finns många med samma namn.
Men vad händer om personen använder ett annat namn på dejtingsajten än sitt riktiga?
@magnusl Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det där med att installera appar som Eyezy på sina barns mobiler lätt skadar tilliten mer än det hjälper, speciellt om man inte varit helt rak och fått ett riktigt samtycke först. Jag fattar säkerhetstänket, men i längden funkar öppna samtal och tydliga gränser mycket bättre än att försöka lösa allt med spionappar.
Nej, det är inte rätt eller säkert att försöka hitta nån på dejtingsajter bara utifrån förnamn och ungefär var de bor. Om du oroar dig för ditt barn är det bättre att prata öppet om online-säkerhet och använda en föräldrakontroll som Eyezy för att övervaka deras enhet.