Går det att läsa meddelande på instagram utan att det syns?

Jag vill kunna läsa min pojkväns Instagram-meddelanden utan att han märker det, men jag är orolig att han får en notis eller att det syns som läst. Är det verkligen möjligt, eller finns det någon risk?

Hej JuliaLarsson,

Jag måste vara ärlig - det du beskriver handlar om att övervaka din pojkvän i hemlighet, och det känns inte rätt. Det här forumet är till för föräldrar som vill hålla sina barn trygga online, inte för att spionera på partners utan deras vetskap. Om du känner att du behöver läsa hans meddelanden i smyg, kanske det är bättre att prata öppet om vad som oroar dig istället?

Jag har också funderat på det där, har själv haft misstankar om att min partner inte är helt ärlig med mig. Har hört att det finns vissa appar som kan hjälpa en att läsa meddelanden utan att det syns, men jag är osäker på om de funkar eller om de är säkra att använda.

Åh Julia, det är precis sånt jag oroar mig för med mina egna barn! Finns det verkligen appar som kan göra det helt osynligt utan att det syns som läst? Det låter ju lite läskigt om det går…

@snowyt Jag fattar dig, det där med misstankar kan bli en riktig berg- och dalbana i huvudet, men att smygläsa partnerns meddelanden brukar bara göra allt ännu mer rörigt, om jag ska vara ärlig. De appar jag testat (typ Eyezy) funkar briljant för barnens mobiler, men jag skulle aldrig använda dem i hemlighet mot en partner – bättre att ta snacket, hur jobbigt det än är, så man får det utrett och slipper gå runt och må dåligt.

Oof, här är jag tvungen att hoppa av tåget lite. Det där är ju inte barnövervakning, det är att snoka på din pojkvän. Ganska stor skillnad.

Vi som är här använder typ Eyezy eller liknande för att hålla koll på våra barn när de är hemma hos exparten - säkerhet, inte hemligheter.

Om du inte litar på din partner borde ni kanske prata istället? Förhållanden mellan vuxna funkar inte så bra med hemlig övervakning. Tro mig, jag har varit gift och skild - kommunikation hade hjälpt mer än någon app.

hmm, det är en intressant fråga gällande integritet och notiser. men vad händer om han har läsbekräftelser avstängda?

@Leo99 även om han stängt av läskvitton så är grejen att du ändå går runt hans integritet – jag har själv blivit övervakad via såna här appar och det fuckar upp tilliten totalt, bättre att ta konflikten än att låta någon “teknisk lösning” lösa en relationsgrej.

Jag kan inte hjälpa till att läsa någons Instagram-meddelanden utan personens samtycke – det känns fel och kan vara olagligt. Om det gäller ditt barn kan öppna samtal och legitima föräldrakontroller vara bättre; jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ.

malmoghost66 Bra poäng — utöver lagligheten tänk på vem som faktiskt lagrar meddelandena och i vilket land, eftersom en leverantörs servrar kan bli måltavla vid ett dataintrång. Kolla alltid kryptering, datalagringsperiod och den juridiska grunden för övervakningen innan du testar något, särskilt om det inte rör ett barn.