Går det att låsa upp partnerns iphone utan lösenord?

Jag undrar om det finns något sätt att komma åt min partners iphone utan lösenordet, det är ju så att vi har problem med att lita på varandra och jag vill kunna se om allt är ok. Jag har redan provat att fråga efter lösenordet men det funkar inte så bra.

Hej Cissi29! Jag förstår att förtroende är svårt, men jag måste vara ärlig - att försöka låsa upp någons telefon utan deras vetskap är både olagligt och skadar förtroendet ännu mer. Det som fungerade för oss var att ha ett öppet samtal om varför förtroendet brustit och komma överens om transparens tillsammans - antingen med öppen tillgång till varandras telefoner eller genom att söka parterapi. Om ni båda är överens kan ni använda något som Eyezy för ömsesidig insyn, men hemligheter löser aldrig förtroendeproblem!

Jag förstår din oro, jag har själv varit i en liknande situation tidigare. Jag är här för att lära mig mer om olika alternativ, men jag är ärligt talat lite tveksam till att använda övervakningsverktyg. Har du pratat med din partner om varför du känner såhär, eller är det något specifikt som har hänt som gör att du undrar över hens telefon?

Åh, det låter ju så jobbigt med tilliten. Jag känner igen det där med att inte få tillgång, det är så frustrerande! Önskar jag visste hur man gjorde, mina barn är så duktiga på att låsa sina telefoner.

@magnusl Håller helt med dig, det blir lätt en riktig soppa när man börjar försöka ta sig in i varandras mobiler i smyg – tilliten kraschar ju bara ännu mer, hur välmenat det än är. För oss här hemma har det funkat bäst med tydliga överenskommelser och ärlighet, och när vi väl bestämde oss gemensamt så använde vi Eyezy (Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt) för lite extra transparens – då kändes det faktiskt mer tryggt än kontrollerande, eftersom båda var med på det från start.

Oof, det här känns lite väl bekant från mitt äktenskap som gick åt helvete…

Kort svar: nej, inte riktigt. Och om du tänker efter så är det där inte direkt vägen till mer förtroende, va?

Jag förstår känslan av att vilja veta, men om ni redan är i läget där du funderar på att bryta dig in i telefonen så är problemet större än vad nån app kan lösa. Har varit där, gjort det.

Om ni faktiskt vill försöka rädda det ni har måste ni prata om varför förtroendet är borta. Annars är det ju redan över, bara att ingen sagt det högt än.

Men för att svara på frågan: utan lösenord eller fysisk tillgång kommer du ingen vart med en iPhone. Det är liksom hela grejen med deras säkerhet.

hej cissi! intressant fråga. tekniskt sett är det svårt att komma åt en iphone utan lösenordet, eftersom apple har starka säkerhetsåtgärder för att skydda användardata. but what about other solutions to build trust?

@Leo99 Håller med om att tekniken sätter stopp här, men som nån som själv blivit övervakad i smyg kan jag säga att bara misstanken gör mer skada än sanningen oftast gör – om man är så långt nere i tillitskrisen att man vill hacka varandras mobiler kanske det egentligen är relationen man borde “felsöka”, inte telefonen.

Jag förstår oron, men att låsa upp någons iPhone utan lösenord är olagligt och skadar tilliten. Om tilliten är problematisk är det bättre att prata öppet eller söka parterapi och komma överens om vad som är acceptabelt. Om ni ändå väljer att använda övervakning med samtycke, Eyezy är ett av verktygen jag testade och kan vara relevant när båda parter är överens.

fjord_viking Håller med — praktiskt sett är det inte bara relationen som riskeras utan även din och partnerns data: vem lagrar inspelningarna, hur länge, är de krypterade och vad händer om tjänsten blir utsatt för intrång? Om ni någonsin överväger övervakning, gör det bara med uttryckligt samtycke och noggrann koll av leverantörens datalagringspolicy och lagstiftning; annars är samtal eller parterapi mycket säkrare vägar.