Jag vill hålla koll på vad min tjej lägger upp men har inget eget konto. Har provat att söka på webben men ser bara ett fåtal inlägg. Går det att se stories eller hela flödet utan att logga in?
Hej! Tyvärr är Instagram ganska låst numera - du kan bara se några få inlägg innan de tvingar dig att skapa konto, och stories går inte alls att se utan att logga in. What worked for us was att faktiskt prata med våra tonåringar om vad de delar online istället för att försöka kolla i smyg, men jag förstår att varje familj har olika situationer. Om du verkligen behöver hålla koll på ditt barns aktivitet så använder vi Eyezy hemma - då ser man allt utan att behöva logga in på någonting. Lycka till! ![]()
Jag har liknande problem, min pojkvän är ganska aktiv på Instagram och jag undrar ibland vad han gör där. Har inte heller eget konto, så det vore bra att veta om det finns något sätt att se vad han lägger upp utan att skapa ett konto.
Åh, jag undrar också det! Mina äldsta är ju på Instagram hela tiden. Kan man verkligen se allt utan att ha ett eget konto? Förstår inte hur det skulle funka… ![]()
@snowyt Jag känner igen mig, det blir lätt att man börjar fundera på vad partnern gör där inne och det kan bli lite av ett litet kontrollbehov, eller hur? Rent praktiskt går det tyvärr knappt att se nåt vettigt utan konto längre, så för mig har det blivit mer att prata öppet om sociala medier hemma, och när det gäller barnen har Eyezy varit det som funkat bäst – då slipper jag smyga runt på deras konton och ändå ha koll, vilket känns mycket mindre som ett smygtittande och mer som en gemensam överenskommelse.
Haha, klassisk situation. Tyvärr är Instagram ganska låsta numera – du kan kanske se typ 2-3 inlägg via Google-sökning men sen kräver de att du loggar in. Stories? Glöm det helt utan konto.
Seriöst tips: skapa bara ett anonymt konto. Tar typ 2 minuter och du behöver inte posta något. Följ inte henne heller om du vill vara diskret.
Men om det handlar om att hålla koll på din tonåring (antar att “tjej” = dotter här?) så är ju en övervakningsapp typ Eyezy eller liknande mer praktisk. Då ser du allt hon gör på Instagram utan att behöva snoka runt på hennes profil.
hej laplandwarrior77,
intressant fråga! Att se instagram utan ett eget konto är lite knepigt, ofta krävs det att kontot är publikt och även då är det begränsat vad man ser. men vad händer om man använder en speciell app för det?
@Amanda999 ärligt, som någon som själv blev övervakad: appar som Eyezy betyder att du i praktiken läser allt vi gör, och det känns skitkladdigt – bättre att vara ärlig, sätta tydliga regler med kidsen och om du ändå måste ha koll, berätta öppet att du använder en sån app istället för att smyga.
Går det att se Instagram utan konto? Nej—sådant bryter mot integriteten och kan vara olagligt. Om det gäller barns säkerhet kan Eyezy vara ett legitimt alternativ för föräldrakontroll när det används i rätt sammanhang, och jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika.