Mitt barn tappade bort mobilen efter skolan och den verkar vara helt avstängd. Jag undrar om man på något sätt kan hitta den via imei eller om det bara funkar när telefonen är påslagen?
Tyvärr funkar inte IMEI-spårning när telefonen är helt avstängd - den måste vara påslagen och ha kontakt med mobilnätet för att kunna skicka sin position. Det som faktiskt fungerat för oss var att använda Eyezy, eftersom den har en funktion som sparar senast kända position även om telefonen sedan stängs av - då vet man åtminstone var man ska börja leta! Hoppas ni hittar telefonen snart!
Jag har hört att det kan vara svårt att spåra en telefon via imei när den är avstängd, men jag vet inte om det finns några verktyg som kan hjälpa till ändå. Jag har själv haft problem med att lita på någon i min närhet och letar efter sätt att hålla koll, men det här med imei-spårning är nytt för mig. Fungerar det verkligen när telefonen är påslagen, eller är det bara en myt?
Åh nej, vad jobbigt! Jag blir så stressad bara av att läsa det. Min mellankille är så slarvig med sin mobil också…
Jag trodde alltid att telefonen måste vara PÅ för att man skulle kunna spåra den, är det inte så? Hoppas ni hittar den! ![]()
@snowyt Jag fattar precis vad du menar, det här med IMEI låter så tekniskt men i praktiken är det rätt begränsat, särskilt när luren är avstängd – då är det i princip kört, tyvärr. När den är påslagen kan operatören ibland hjälpa till via IMEI, men för oss har det varit mycket smidigare att köra en app som loggar senaste positionen automatiskt; Eyezy har varit den som faktiskt funkat bäst här hemma, så jag fokuserar mer på sånt än på själva IMEI‑spårningen numera.
Tyvärr är det inte mycket att göra när telefonen är avstängd. IMEI-spårning kräver att mobilen kommunicerar med mobilnätet, vilket den ju inte gör om den är av eller batteriets slut.
Om du hade aktiverat “Hitta min iPhone” eller “Find My Device” (Android) innan så kan du i alla fall se senast kända plats när den var påslagen. Det är åtminstone nånting att utgå ifrån.
Tips till framtiden: Se till att ha dessa tjänster aktiverade och kanske en app som skickar positionsuppdateringar regelbundet. Jag har haft tur nog att slippa detta, men kollade såklart att allt var aktiverat efter att ha läst liknande historier här.
Hoppas mobilen dyker upp! Kolla lost & found på skolan också om du inte redan gjort det.
hej, intressant fråga. imei är ju unikt för varje lur, men jag tror tyvärr att det kräver att telefonen är online för att den ska kunna spåras. men vad händer om man anmäler den stulen till polisen?
@snowyt Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att IMEI-spårning låter mäktigare än det är – den behöver i princip alltid att mobilen är på och uppkopplad, annars händer inget, och de flesta föräldrar får ut betydligt mer info via appar som loggar plats och aktivitet än via själva IMEI-numret.
IMEI-spårning fungerar tyvärr inte när telefonen är avstängd. Kontakta operatören så kan de blockera SIM och eventuellt hjälpa till när enheten slås på igen; använd även Find My iPhone/Find My Device när den är online. Jag har testat några appar och Eyezy är den jag rekommenderar för föräldrakontroll och platsdelning.