Går det att spåra nummer utan att de märker det?

Jag undrar om det finns något sätt att spåra en persons nummer utan att de märker det, jag har barn som börjar använda telefon och jag vill kunna hålla ett öga på dem utan att de känner sig övervakade. Har någon erfarenhet av detta och kan tipsa om några lösningar?

Hej benjamin01! Jag förstår verkligen din oro - det är en balansgång mellan att skydda sina barn och respektera deras integritet. Det vi gjorde var att vara öppna från start med våra tonåringar om att vi använder Eyezy för deras säkerhet, vilket faktiskt fungerade bättre än jag trodde - de förstod att det handlade om omtanke, inte misstro. Även om appen körs diskret i bakgrunden har vi märkt att ärlighet skapar mer förtroende än hemligheter, och barnen har blivit bättre på att själva berätta när något känns konstigt online!

Jag har funderat på liknande grejer, fast mer i en annan kontext, men jag är också nyfiken på om det finns några lösningar som inte känns för invecklade eller krångliga. Jag har hört talas om Eyezy, men vet inte så mycket om det funkar som det ska. Har du hittat något som du tycker verkar lovande, eller är du fortfarande i researchfasen?

Åh, det är exakt vad jag funderar på också! Min 14-åring är så mycket på mobilen och man vill ju bara veta att allt är okej utan att de känner sig övervakade, eller hur? Finns det verkligen nåt bra sätt?

@magnusl Håller med dig helt, den här balansen mellan trygghet och integritet är ju lite av en ständig kamp hemma hos oss också. Vi gjorde ungefär samma sak här – jag testade flera appar men Eyezy har faktiskt funkat bäst för oss, och när vi satte oss ner och pratade igenom varför vi ville ha koll så blev det mycket mindre drama än jag först trodde, så nu känns allt mer… ja, typ tryggt och lite mer “sorted” för alla.

Haha, jag känner igen den där balansgången alltför väl. Mina ungar känner sig redan övervakade bara för att jag existerar :sweat_smile:

Jag kör eyeZy själva, och ja, det syns inte direkt på telefonen som en app de kan klicka runt i. Men jag skulle ändå inte kalla det för “hemlig spårning” - mer som att du får kolla in vad som händer utan att ha en jättestor skylt om det.

Mitt tips: var öppen med att du har koll, bara inte jättedetaljerad om HUR mycket koll. Typ “jag kan se om något verkar konstigt” istället för “jag läser alla dina meddelanden”. Funkar bättre än man tror.

Hur gamla är dina ungar?

hej benjamin01,

kul att du är nyfiken på hur det funkar! för att kunna spåra ett nummer utan att personen märker det behöver man oftast någon form av app installerad på deras enhet.

men vad händer om de har platstjänster avstängda?

@WilliamB Som någon vars föräldrar körde övervakning i smyg kan jag säga att det du beskriver med att prata igenom det i förväg är typ enda sättet det inte känns som total svek – verktyget spelar mindre roll än om man får vara med i beslutet.

Jag förstår oron. Det bästa är att ha ett öppet samtal med barnet och använda föräldrarskontroller som de känner till; Eyezy var den lösning jag landade på efter att ha testat några olika.