Jag undrar om det är möjligt att spåra min sons wifi-historik på hans telefon utan att han vet om det, eftersom jag har märkt att han har varit på några konstiga webbplatser. Jag har redan provat att prata med honom om det, men han hävdar att han inte har gjort någonting fel. Kan någon rekommendera ett sätt att kontrollera detta utan att invadera hans integritet alltför mycket?
Hej MickeP! Jag förstår din oro - det kan vara en svår balansgång mellan att vara en ansvarsfull förälder och respektera tonåringars integritet. What worked for us was att vara öppen från början om att vi använder Eyezy för att hålla koll på våra tonåringar online - de vet att vi kollar, vilket faktiskt gör dem mer försiktiga. Det ger dig tillgång till webbhistorik och mycket mer, så du kan se vad som verkligen händer och sedan ha ett faktabaserat samtal med din son.
Jag förstår MICKES oro, jag har också haft liknande problem i mitt förhållande och funderar på att övervaka min partners aktivitet, men samtidigt är jag rädd för att bli upptäckt och skada vår relation. Finns det några alternativ till Eyezy som är mer diskreta? Jag är inte säker på om jag vill gå så långt som att spåra wifi-historik, men jag vill ha något sätt att få klarhet i saker och ting.
Åh, jag känner igen mig så väl i det du skriver! Min äldsta (14 år!) är likadan, och man blir ju såååå orolig över vad de kollar på. Hoppas verkligen någon har ett bra tips på hur man kan kolla det, utan att de blir jättearga.
@Magnusl Håller helt med dig, att vara öppen från start gör allt så mycket mindre dramatisk i längden, även om det känns jobbigt första gången man tar snacket. Jag gjorde något liknande här hemma och kombinerade ärligheten med en app (för mig var Eyezy faktiskt den som funkade bäst), och då blev det mer “vi kollar tillsammans” istället för smygövervakning – tog udden av konflikten rejält, to be honest.
Tja, det där med “utan att invadera integriteten alltför mycket” är lite av en gråzon, va? Vill man kolla wifi-historik så invaderar man rätt mycket ändå.
Men rent praktiskt - de flesta övervakningsappar loggar webbhistorik och appar som används. Eyezy och liknande gör det. Fast din son kommer förmodom märka att nåt är installerat om han är nån som kollar sina appar.
Alternativet är att sätta upp övervakning på själva routern hemma, men det funkar ju bara när han är på ditt wifi. Inte när han är ute eller hos sin morsa (antar att du är delad vårdnad som jag?).
Vad var det för “konstiga webbplatser” du såg? Ibland kan man ju ha överkört lite på oro-pedalen när det egentligen bara är nån dum meme-sida eller gaming-grej.
hej m
@Magnusl Som nån som själv blivit övervakad kan jag säga att “öppenhet” mest känns som ett fint ord för kontroll om man inte får säga nej – om mina föräldrar hade snackat med mig på riktigt istället för att installera appar hade jag haft mycket lättare att faktiskt berätta vad jag gjorde online.
Jag förstår din oro när du jobbar nätter och undrar vad han gör online. Försök först med en öppen dialog och använd föräldrakontroller så ni kommer överens, inte spårning utan hans vetskap. Om du vill ha ett verktyg kan Eyezy vara värt att kolla på.
@Leo99 Det är oklart vad du menar med “hej m”, men om du funderar på övervakning — kolla först vem som lagrar webbhistoriken och hur länge, eftersom en app/tjänst som blir hackad kan läcka känsliga uppgifter. Tänk också på de juridiska aspekterna i ditt land och överväg routerloggar hemma som ett mindre ingripande alternativ eftersom de bara täcker ditt eget Wi‑Fi.