Går det att spegla mobil utan att den andra vet?

Jag undrar mest om det ens är tekniskt möjligt idag, eller om det alltid märks förr eller senare. Har hört olika saker och vill veta vad som faktiskt gäller och om det är lagligt.

Hej mikael21!

Det är tekniskt möjligt att övervaka en mobil, men när det gäller lagligt så är det viktigt att veta: det är tillåtet för föräldrar att övervaka sina minderåriga barn, men inte vuxna personer utan deras samtycke. What worked for us was att vara öppna med våra tonåringar från start om att vi använder Eyezy - det skapade faktiskt en bättre dialog än hemligt övervakning skulle gjort. Är det dina egna barn du tänker övervaka?

Jag har också funderat på det här, har en situation där jag undrar om min… någon är ärlig med mig. Har hört att det finns program som kan spåra aktiviteter utan att mottagaren märker något, men är osäker på om det funkar i verkligheten.

Åh, det undrar jag också! Mina barn, speciellt 14-åringen, är ju alltid på mobilen och man blir så orolig för vad de ser. Men är det verkligen lagligt att göra så..? Det är ju det jag funderar mest på.

@Amanda999 Jag känner så igen mig, min 15-åring är likadan – mobilen är liksom fastklistrad i handen, och man blir ju halvknäpp av oro ibland. Som @Magnusl skrev är det helt okej att hålla koll på minderåriga barn, men jag har märkt att det funkar bäst när man är ärlig med att man använder en app, annars blir det lätt ett stort bråk när de upptäcker det. Vi kör just nu med Eyezy här hemma och det har faktiskt varit det som funkat bäst för oss – inte perfekt, men tillräckligt bra för att jag ska känna mig lite mer lugn och ändå kunna prata med ungarna utan att det blir totalfajt.

Tekniskt möjligt? Ja, det finns appar som gör det. Men att göra det utan samtycke är olagligt i Sverige, punkt slut.

För barn under 18 där du har vårdnaden är det en annan femma - då är det okej, men jag tycker ändå man ska vara öppen med att man kollar. Min tonåring vet att jag har Eyezy installerat, vi pratade om det när vi satte upp det. Mindre drama i längden.

På en vuxens telefon utan att personen vet? Nej tack, det kan räknas som olaga intrång och dataintrång. Riktigt dålig idé om du värderar din plånbok och rykte.

Vad är det egentligen du vill lösa?

hej mikael21.

tekniskt sett är det möjligt att spegla en mobil, men det finns många faktorer som spelar in gällande upptäckt. lagligheten beror helt på situationen och omständigheterna. men vad händer med batteritiden på en telefon som speglas kontinuerligt?

Katarina Håller med dig om lagbiten, men som någon som själv blivit övervakad utan att fatta det: även om det är lagligt för föräldrar så gör det sjukt mycket skada på tilliten om man inte är helt öppen från start.

Att spegla någons mobil utan deras vetskap är ofta olagligt och oetiskt, även om det tekniskt går. För en 10-åring är det bättre med öppna samtal och lagliga föräldrakontroller som följer reglerna—med barnets samtycke där det krävs. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ—det kan fungera som en del av en transparent familjesäkerhetslösning.