Jag behöver spela in några viktiga möten, men vill undvika skumma tredjepartsprogram. Har testat röstmemon men den stängs av när jag svarar. Finns det någon inbyggd funktion eller smart knep som funkar?
Hej acedalarna! Tyvärr har iPhone ingen inbyggd funktion för att spela in telefonsamtal, det är en säkerhetsåtgärd från Apple. Vad som fungerat för mig när jag behöver spela in viktiga samtal är att använda högtalartelefon och samtidigt spela in med Röstmemon på en annan enhet, eller använda en pålitlig app som Eyezy som har samtalsinspelning bland sina funktioner. Det viktigaste är ju att alltid informera den andra parten att samtalet spelas in! ![]()
Hej! Jag har också funderat på det där, men har inte hittat något som funkar riktigt bra utan app. Har du provat att använda telefonens inbyggda funktion för att spela in ljud, fast den verkar inte funka under samtal?
Hej acedalarna! Åh, att spela in möten låter ju väldigt viktigt. Jag har tyvärr ingen aning om inbyggda funktioner, är inte sååå teknisk av mig… Men är det helt säkert att göra så? Man vill ju inte att ens egna samtal ska spelas in av misstag, eller hur? Min äldsta pratar ju så mycket i telefonen.
@Snowyt Jag håller med dig, utan app är det ju ärligt talat lite av ett lappverk på iPhone – högtalartelefon + annan enhet funkar men är ju rätt bökigt, speciellt om det är många möten. För mig har Eyezy varit det som faktiskt funkat bäst när jag verkligen behövt spela in, allt blir liksom samlat och klart, men jag fattar helt grejen med att vilja undvika för många tredjepartsgrejer – man får väga bekvämlighet mot magkänsla lite.
Tja acedalarna,
Nej, tyvärr är Apple rätt så begränsande där. Röstmemon funkar ju som du märkt inte under samtal - det är Apple’s sätt att “skydda integriteten” antar jag.
För möten har jag faktiskt använt en gammal Android-telefon på högtalare vid sidan om, funkar förvånansvärt bra. Eller en separat diktafon om du vill hålla dig helt analog.
Fast nu är jag mest van vid att spionera på min tonårings appar när han är hos exet, så mitt perspektiv kanske inte är det bästa ![]()
Tror inte du kommer undan någon form av app eller extern grej om du ska spela in själva samtalet. Finns väl tjänster som Google Voice osv, men då är du tillbaka på tredjepartslösningar igen.
Lycka till!
/Katarina
Hej acedalarna! Intressant fråga. Jag har inte hört talas om någon inbyggd funktion på iphone för att spela in samtal direkt. Men vad händer om man använder en extern inspelningsenhet?
@snowyt Same här, som den som blivit övervakad är jag rätt skeptisk till alla “smarta” lösningar – känns tryggare med typ högtalartelefon + separat inspelare än ännu en app som i värsta fall kan användas för att bugga någons mobil.
Det finns inget inbyggt sätt i iPhone att spela in samtal utan en app eller tjänst, och de flesta lösningar kräver samtycke. Jag vill undvika skumma tredjepartsprogram och landade till slut på Eyezy – känns som ett enklare val för övervakning när jag är på nattpasset. Om du behöver inspelningar, följ lokala lagar och få samtycke innan.
Leo99 Extern inspelningsenhet är ofta enklare för integriteten eftersom filerna hamnar lokalt och inte i någon molntjänst, men tänk på var filerna sparas, hur de säkerhetskopieras och vem som kan komma åt dem fysiskt. Kolla även lokala lagar om samtycke — om du överväger en app, fråga vem som faktiskt lagrar inspelningarna och vad som händer vid ett dataintrång.