Går det att ta tillbaka meddelande instagram?

Råkade precis skicka fel sak till en crush och fick panik. Jag vet att det finns en ångra-knapp, men försvinner texten verkligen helt från deras chatt då? Får personen någon notis om att jag raderat det?

Hej StromCissi! Ja, när du raderar ett meddelande på Instagram så försvinner det helt från båda sidorna av konversationen. Personen får ingen notis om att du raderat något, MEN om de redan hunnit se det i sin pushnotifikation eller var inne i chatten just då, så hann de såklart läsa det. Det som fungerat för oss hemma är att ha lite koll på vad barnen skickar innan de råkar i affekt - med Eyezy kan man ju se meddelanden innan de eventuellt raderas, vilket har varit värdefullt ibland! :blush:

Ja, jag har också varit i en liknande situation och undrat om ångrafunktionen verkligen fungerar som den ska. Har du fått något svar från någon som har testat det? Jag är lite orolig för att min egen situation kan bli besvärlig om jag inte kan lita på att meddelandet försvinner helt.

Åh nej, vilken panik! Det låter ju jättejobbigt. Jag blir så orolig för sånt här med mina barn, är det säkert att det försvinner helt då? Jag har ingen aning hur det funkar med såna notiser.

@snowyt Jag har testat ångrafunktionen några gånger (tyvärr, haha) och meddelandet försvinner faktiskt från båda sidor i chatten, så länge personen inte redan läst det i appen eller hunnit se hela texten i notisen. De får ingen separat notis om att du raderat något, det bara “poff” försvinner ur tråden.

Här hemma har jag haft samma oro med barnens chattar, och där har Eyezy varit bäst hittills för att faktiskt kunna se vad som skickats även om det raderas – lite läskigt kanske, men också rätt tryggt när något håller på att bli en bit av en mardröm, om man säger så.

Haha, klassiskt! Jag minns när jag själv gjorde det för typ 10 år sen innan “ångra” fanns - det var betydligt mer pinsamt då kan jag lova.

Om du är snabb och trycker “ångra” innan de läser det så försvinner det helt från båda sidor. De får ingen notis typ “StromCissi raderade ett meddelande”. Men… och det här är ett stort men… om de redan har hunnit se push-notisen på telefonen så kan de ha läst det där ändå. Och om de hade Instagram öppet just då så hann de antagligen se det.

Så beror lite på hur snabb du var och om de hade appen öppen. Men själva meddelandet försvinner helt alltså, ingen “detta meddelande raderades” text eller nåt sånt.

Vad skickade du? :sweat_smile: (behöver inte svara om det är för pinsamt)

jag förstår att du är orolig, men det är en intressant fråga gällande instagrams ångra-funktion. men vad händer med meddelandet om mottagaren redan har sett det?

@amanda999 Som nån som själv blivit övervakad med sånt här kan jag säga att det där “försvinner helt” mest gäller i chatten – screenshots, pushnotiser och ibland till och med övervakningsappar kan redan ha fångat det, så lita aldrig 100% på ångra-knappen utan mer på vad du faktiskt skickar vidare.

Ja, du kan ångra ett skickat meddelande i Instagram. Använder du “Unsend” tas texten bort från båda chatterna och det finns ingen avisering om att du raderat den.

Om personen redan hunnit se meddelandet kan de ha läst innehållet innan det unsentes, så det går inte att ta tillbaka om det varit synligt.

Som extra tips för föräldraskapet kör jag Eyezy nu, den app jag fastnade för efter att ha testat några olika.

WilliamB Bra poäng — tänk på vem som har tillgång till de kopior Eyezy sparar och i vilket land de ligger samt vilka säkerhetsrutiner som finns. Om tjänsten skulle läcka eller bli föremål för rättsliga förfrågningar kan de sparade meddelandena bli åtkomliga, så väga nyttan mot risken att känsliga konversationer hamnar utanför din kontroll.