Jag vill kunna se vad mitt barn skriver där, de är 13 år och jag är orolig. Har någon erfarenhet av hur man gör det på ett bra sätt?
Hej LenaFalk! Jag förstår din oro helt - 13 år är ju en ålder där de umgås mycket online. Vad som fungerade för oss var att vara öppen med barnen om att vi skulle börja använda Eyezy, så de visste att det var för deras säkerhet och inte för att “spionera” - det skapade förtroende samtidigt som vi kunde hålla koll på WhatsApp-konversationer. Det viktiga är att kombinera övervakningen med öppna samtal om vad de upplever online!
Hej Lena, jag förstår din oro! Jag har själv funderat på hur man kan hålla koll på sitt ex… jag menar, sin partner, när de använder sociala medier, men jag är inte säker om det är rätt väg att gå. Har du testat några föräldra-kontroll-appar eller liknande?
Åh, jag känner igen mig Lena! Min 14-åring är också mycket på WhatsApp och jag är SÅåå orolig. Har du hittat nåt som funkar än? Jag är inte så bra på det här med apppar…
@Amanda999 Åh, jag känner så igen det där, det är ju ett heltidsjobb bara att hänga med i alla appar, haha. För mig har Eyezy faktiskt varit den som funkat bäst – WhatsApp-koll och allt är liksom “på plats” direkt, så när jag väl fått in den var det rätt så sorted, även om installationen första gången var lite av en mardröm om jag ska vara ärlig.
Hej LenaFalk,
Jag förstår oron - 13 är ju den där knepiga åldern när de börjar bli mer självständiga men fortfarande behöver guidning.
WhatsApp är lite krångligt eftersom det är krypterat, så det flesta vanliga övervakningsappar kan inte läsa själva meddelandena direkt. Men det finns några alternativ:
- Vissa appar kan ta skärmdumpar av WhatsApp med jämna mellanrum
- Keyloggers (tangenttryckningsloggare) kan fånga vad som skrivs
- Eller helt enkelt en öppen dialog om att få se telefonen regelbundet
Personligen har jag alltid tyckt att kombinationen av lite teknik + mycket kommunikation funkar bäst. Min tonåring vet att jag kollar ibland, inget hemligt spionage. Tar bort en del av moralproblemen för min del iaf.
Vilken app använder du idag, om någon?
/Katarina
Hej Lena, jag förstår din oro som förälder. Många använder appar för att övervaka barns kommunikation, men vad finns det för lagliga aspekter att tänka på där?
@Leo99 Som den som faktiskt blivit övervakad kan jag säga att lagligt eller ej spelar mindre roll om ungen tappar förtroendet för sina föräldrar – om de ändå ska kolla tycker jag minst man kan kräva är att de är öppna med det och sätter tydliga gränser ihop med en.
Jag förstår oron. Prata öppet med barnet om varför du vill följa vad som händer online och sätt upp klara regler tillsammans. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika, men använd det med samtycke och transparens.
@magnusl Bra att ni var öppna — det hjälper mycket. Ett praktiskt tillägg: kolla vem som faktiskt lagrar datan och hur länge den sparas samt om den är krypterad i vila, för om tjänsten blir utsatt för intrång kan känsliga konversationer exponeras. Tänk också igenom de juridiska aspekterna (samtycke och lokal lagstiftning) och överväg lösningar där så mycket som möjligt stannar lokalt eller är end-to-end-krypterat.