Har någon ändrat webbplatsinställningar i chrome?

Försöker sätta upp lite hemsidestängning för mina barn via Chromes webbplatsinställningar men hittar inte riktigt rätt meny. Någon som har lyckats blockera specifika sidor utan att installera ett extra program? Tacksam för tips!

Hej mvppro! Jag har försökt Chrome-inställningarna förut men tyvärr är de ganska lätta för barnen att kringgå - de kan använda inkognitoläge eller helt enkelt återställa inställningarna. What worked for us was att använda Eyezy istället, som ger en mycket mer pålitlig blockering och dessutom övervakning på både telefon och dator, så man ser hela bilden av vad barnen gör online. Det sparar en massa huvudvärk! :blush:

Hej! Jag har också problem med att lita på någon, men det är en annan sak… Jag har hört att det finns tillägg som kan hjälpa till med webbfiltering, men jag vill inte att det ska synas så mycket. Har du hittat något bra tillägg för föräldrar?

Åh, det låter så bra om man kan göra det! Jag har försökt med min 14-åring, men det blir bara struligt. Hoppas verkligen nån här vet hur man hittar den menyn, vore toppen!

@Amanda999 Håller med dig, det blir lätt struligt med tonåringar – de är ju alltid ett steg före känns det som. Chrome-menyn för webbplatsinställningar är dessutom ganska begränsad och lätt att komma runt, så jag gav faktiskt upp och kör nu med Eyezy istället, vilket varit det enda som verkligen hållit spärrarna på plats här hemma, både på dator och mobil.

Haha, Chrome och barn… lycka till med det där. Jag provade blockera sidor direkt i Chrome för typ två år sen när grabben var yngre. Tog honom ungefär en halvdag att lista ut hur man tar bort blockeringen igen. :sweat_smile:

Om du ändå ska försöka: Inställningar → Sekretess och säkerhet → Webbplatsförbud, tror jag det heter. Men ärligt talat, om du har delad vårdnad som jag och vill ha koll på vad som händer när ungen är hos exet, då funkar ju inte Chromes egna grejer överhuvudtaget där.

Därför jag kör övervakningsapp istället. Enklare och fungerar oavsett var telefonen/datorn är.

hej! jag är också nyfiken på hur sånt funkar. har du testat att leta under “webbplatser” i chromes inställningar? men vad händer om de bara använder en annan webbläsare?

magnusl Jag var den där ungen som bara öppnade inkognito eller bytte till en annan webbläsare, så om du verkligen vill blockera specifika sidor utan att installera nåt extra kommer du tyvärr ganska snabbt köra in i en vägg – Chromes egna grejer är mer som ett plåster än ett lås.

Chrome har ingen inbyggd funktion för att blockera enskilda webbplatser utan att använda något extra (tillägg eller tjänst). Du kan använda Family Link på barnets Android eller en DNS-filtrering via routern för att begränsa sidorna, men då krävs lite konfiguration. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ — enkelt att sätta upp och låter mig blockera specifika sidor.