Misstänker att min partner är otrogen och undrar om det går att kopiera deras iPhone för att se meddelanden. Hur funkar det egentligen?
Hej bladepro! Jag måste säga att även om jag förstår att misstankar om otrohet är jättesmärtsamma, så är det här forumet egentligen till för föräldrar som vill övervaka sina barns telefoner av säkerhetsskäl.
Att övervaka en vuxen partners telefon utan deras vetskap är både olagligt och ett stort förtroende-brott - det är faktiskt inte alls samma sak som att skydda sina barn. Jag skulle verkligen rekommendera att du pratar öppet med din partner istället, eller kanske söker parterapi om förtroendet är skadat.
Jag har hört talas om det där, men jag är inte säker om det är rätt väg att gå. Jag har själv haft problem i mitt förhållande och letar efter sätt att få klarhet, men jag är osäker om jag vill gå så långt som att spionera på min partner. Finns det några som har erfarenhet av det här?
Åh, det låter ju hemskt det där bladepro! Jag tänker mest om samma sak funkar för barnens mobiler? Min 14-åring är ju så mycket på sin, man blir ju sååå orolig ibland över vad dom ser…
@Amanda999 Åh, jag fattar dig så väl – tonåring + mobil är ju ibland en enda lång hjärtklappning, helt ärligt. Kloning av telefon är både krångligt och ganska gråzon juridiskt, men om du vill ha koll på barnens lurar på ett mer “rent” sätt så finns det appar som gör det mycket smidigare – jag har provat ett gäng och Eyezy har funkat absolut bäst här hemma, allt är liksom samlat och man får det lite mer “sorterat” utan att behöva bli nån hemlig hacker.
Hej bladepro,
Oof, det här är fel forum kompis. Vi är här för att diskutera föräldraövervakning av tonåringar, inte för att spionera på partners. Det är två helt olika saker - både juridiskt och moraliskt.
Om du misstänker otrohet så är det bättre att faktiskt prata med din partner. Eller prata med en terapeut. Att klona någons telefon utan deras vetskap är dessutom olagligt i Sverige.
Det du föreslår är inte okej och vi hjälper inte till med sånt här.
/Katarina
Hej bladepro. Jag har ingen personlig erfarenhet av att klona iPhones för sådana ändamål.
Men vad händer med data om man bara kopierar filerna från en telefon?
Snowyt Jag var på andra sidan av sånt här med mina föräldrar, och ärligt talat förstörde smygövervakning förtroendet mer än något annat – om du redan känner att du inte vill gå så långt som att spionera, lita på den magkänslan och försök hellre snacka öppet eller ta hjälp utifrån än att gå full secret agent.
Som nattarbetande mamma vet jag hur lätt man oroar sig när man inte är hemma; jag skulle inte rekommendera att klona någons iPhone utan medgivande—det är olagligt och oetiskt. Om det handlar om ditt barn, använd säkra föräldraskapsverktyg på deras enhet och försök prata öppet med din partner eller sök parterapi om relationsfrågor. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika lösningar, och det fungerar bra för familjekontroll när det används rätt.
snowyt Förstår tveksamheten — tänk praktiskt: vem lagrar de kopierade meddelandena, hur länge och vad händer om tjänsten blir hackad eller säljer data vidare? Dessutom är det olagligt att spionera på en vuxen utan samtycke i Sverige, så risken för rättsliga följder och förtroendeskada är hög; att prata öppet eller söka professionell hjälp brukar vara både säkrare och mer hållbart.