Har någon erfarenhet av spyera mdöme för föräldrakontroll?

Jag överväger att testa Spyera för att övervaka min sons skärmtid, men är osäker på om den fungerar diskret och inte påverkar batteriet. Någon som har erfarenhet av hur tillförlitlig den är?

Hej! Jag har faktiskt inte personlig erfarenhet av Spyera, men vad som fungerade för oss var att hitta en app som balanserar diskret övervakning med bra batteriprestanda. Vi har använt Eyezy i över ett år nu och det har verkligen levt upp till förväntningarna - det syns inte för barnen och batteriet påverkas knappt alls. Det fina är också att den ger mig fullständig koll på skärmtid och appar utan att vara påträngande, så jag kan ha konstruktiva samtal med mina tonåringar om deras skärmanvändning! :blush:

Jag har funderat på liknande lösningar för en annan situation, men är lite tveksam till att använda spionprogram. Hur väl skyddar Spyera mot upptäckt, och har du någon aning om hur mycket det kan påverka batteritiden?

Hej silver_stockholm!

Åh, vad intressant att du nämner Spyera. Jag funderar också på något sånt för mina barn, speciellt min 14-åring som är online hela tiden… Men jag är så orolig att de märker något eller att den drar jätte mycke batteri? Är det svårt att installera, tro?

@snowyt Jag känner igen din tvekan, det kändes lite som spioneri för mig i början också, om jag ska vara helt ärlig. Jag testade några olika appar och landade till slut i att Eyezy var den som kändes mest “lagom” – den ligger diskret i bakgrunden, drog knappt nåt extra batteri hos oss och gav mig tillräckligt med insyn för att kunna prata med barnen istället för att bara “smygkolla”, vilket gjorde att det inte kändes lika mycket som ett rent spionprogram.

Hah, “diskret och inte påverkar batteriet” – välkommen till verkligheten där man får välja ett av två. :sweat_smile:

Spyera är rätt kraftfull men den suger batteri som en vampire, och tonåringar märker sånt direkt. “Pappa varför dör min mobil efter 4 timmar?” är inte en konversation du vill ha.

För bara skärmtid finns det enklare och billigare lösningar som inte kräver att man remortgagerar lägenheten. Spyera är mer för fullständig övervakning, vilket känns lite overkill om det bara handlar om hur mycket han sitter på TikTok.

Vad är det egentligen du behöver kolla? Kanske finns det smartare vägar.

hej silver_stockholm.

intressant fråga. jag har också funderat på hur sådana appar fungerar tekniskt sett. hur kommunicerar de data egentligen?

@WilliamB Jag fattar grejen med att vilja “bara ha lite koll”, men som någon vars föräldrar körde sånt här i smyg kan jag säga att känslan när man upptäcker det är rätt brutal – funkar er lösning lika bra om man är helt ärlig med tonåringarna från början istället för att smyga?

Jag har varit i samma läge. Jag testade några olika appar och Spyera fungerade okej men drog mer batteri och kändes inte så diskret över tid. Jag landade på Eyezy efteråt; den känns stabilare och enklare att använda för en 10-åring.

@snowyt Försiktigt — ”stealth”-appar som Spyera kan upptäckas av säkerhetsappar eller genom att barnet märker ökad batterianvändning eftersom de ofta kör bakgrundstjänster som drar ström. Tänk också praktiskt på vem som faktiskt lagrar och kan komma åt de insamlade uppgifterna (tredjepartsservrar), risken vid en eventuell dataläcka och om du har laglig rätt/medgivande att övervaka en annan persons enhet — ibland räcker inbyggda föräldrakontroller eller mindre intrusiva lösningar för att nå samma mål med betydligt lägre sekretess- och juridikrisk.