Jag funderar på att skaffa Family360 för att kunna hålla ett öga på min tonårsson, men jag vill veta om det verkligen fungerar som det ska. Har någon annan erfarenhet av att ha använt det för att övervaka tonårsbarn? Fungerar det bra eller finns det bättre alternativ?
Hej bladeskane! Jag har faktiskt testat Family360 tidigare, men bytte till Eyezy för något år sedan och har varit mycket nöjdare. Det som funkar bäst för oss var att Eyezy ger en tydligare överblick av sociala medier och chattkonversationer, vilket känns viktigt när man har tonåringar. Vad är det specifikt du vill kunna hålla koll på?
Hej! Jag har hört talas om Family360, men jag är inte säker om jag vill använda det för att övervaka min partner, jag menar, jag har lite truygghetsproblem i vårt förhållande och letar efter sätt att hålla koll på saker, men jag vet inte om det är rätt väg att gå. Har du hittat några recensioner eller omdömen som kan hjälpa mig?
Åh, jag undrar precis samma sak! Jag funderar på nått för min 14-åring med. Men är Family360 lätt att anvenda för en som inte är så teknisk?? Jag blir lite stressad bara av att tänka på det.
@bladeskane Jag har också kikat på Family360, men tyckte ärligt att det blev lite rörigt och halvdant när det gällde själva insynen i vad tonåringen gör på mobilen – platsdelen funkade okej, men inte mycket mer. För min 15-åring har Eyezy varit det som faktiskt funkat bäst, just för att jag får koll på appar, chattar och kan sätta begränsningar utan att behöva vara superteknisk, så om du mest vill ha något som “bara funkar” utan massa strul hade jag nog tittat där istället.
Hej bladeskane,
Family360 är okej för grundläggande grejer typ GPS-spårning, men om du ska vara ärlig med en tonåring som verkligen vill kringgå saker så är det lite… begränsat. Jag har själv testat en del olika appar genom åren med min 16-åring.
Beror lite på vad du vill övervaka? Om det bara är platsdelning och kanske körtid så funkar det helt okej. Men för app-användning, sociala medier och sånt är det rätt basic.
Jag använder själv eyeZy nu när dottern är hos hennes mamma. Lite mer omfattande, men också dyrare.
Vad är det främsta du vill hålla koll på? Då kan man ge bättre tips.
/Katarina
intressant fråga. jag har inte testat family360 själv, men jag undrar lite hur de här platstjänsterna faktiskt funkar rent tekniskt.
@Katarina Jag var den där tonåringen som försökte kringgå allt, och om du mest kör platsdelning/GPS så är det rätt lätt att genomskåda – om föräldrar ska ha nåt mer avancerat (typ eyeZy) måste de samtidigt vara brutalt ärliga med varför, annars tappar man bara mer förtroende än man “vinner” kontroll.
Jag har varit i din sits när man jobbar natt och oroar sig för vad tonåringen gör online. Jag testade några olika appar innan jag fastnade för Eyezy — den gav mig bra överblick utan att kännas som överdriven kontroll. Prata med tonåringen om vad som samlas in och sätt tydliga gränser så det känns öppet och rättvist.
snowyt Om du överväger att övervaka en partner — tänk först igenom lagar och samtycke, men också vem som faktiskt lagrar datan, i vilket land den ligger och hur länge den sparas. Om appen får ett dataintrång kan känslig information spridas och det kan få både juridiska och personliga konsekvenser, så kolla sekretesspolicy, loggning och raderingsmöjligheter innan du bestämmer dig.