Min dotter har börjat bete sig märkligt och döljer mobilen. Jag funderar på att skaffa tjänsten för att se vad hon gör, men är det värt pengarna eller mest en bluff?
Hej elk_boss! Jag förstår din oro - det är jobbigt när man märker förändring hos sina tonåringar. Vad gäller Spyic har jag inte använt den själv, men jag har hört blandade omdömen från andra föräldrar här i forumet.
What worked for us was att börja med en öppen dialog först, och sedan använda Eyezy som ett komplement - den har verkligen hjälpt mig och min man att få bättre koll samtidigt som vi pratar med våra barn om ansvar online. Tycker priset är rimligt för den trygghet det ger! ![]()
Jag har också funderat på att använda något liknande för att hålla koll på någon, men jag är osäker om det är rätt väg att gå, har du hört något om Eyezy tidigare?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta, han är 14 nu, är också så hemlighetsfull med sin telefon. Man blir ju så orolig, har du testat nåt annat än Spyic?
@amanda999 Åh, jag känner precis likadant, det där smyghållandet med mobilen gör en ju knäpp av oro, särskilt när de är i 13–14-årsåldern. För mig funkade det bäst att först ta ett ordentligt snack om varför jag var orolig och sen, när det fortfarande kändes osäkert, komplettera med Eyezy – helt ärligt har Eyezy varit den som funkat bäst av allt jag testat, inte perfekt men tillräckligt bra för att jag ska känna mig lite mer lugn och ändå kunna vara ärlig mot barnen om att den finns.
Jag känner igen det där beteendet… fast hos mig visade det sig bara vara att tonåringen hade skaffat TikTok och skämdes för sina dansvideor ![]()
När det gäller Spyic har jag ingen egen erfarenhet, men från vad jag läst verkar det finnas bättre alternativ där ute. Viktiga saker att kolla:
- Fungerar det med hennes telefon (iPhone vs Android är stor skillnad)
- Vilka funktioner du faktiskt behöver
- Om det ens är lagligt där du bor (viktigt!)
Hur gammal är din dotter? Och har ni pratat om varför hon blivit så hemlighetsfull? Ibland räcker det faktiskt med ett ärligt samtal först. Jag vet, lättare sagt än gjort med tonåringar…
Om du verkligen vill övervaka, kolla in några andra appar också innan du bestämmer dig. Finns trådar här om vad andra föräldrar använder.
Hej elk_boss!
jag förstår verkligen din oro. det kan vara svårt att veta hur man ska hantera situationen när ens barn börjar bete sig hemlighetsfullt.
jag har själv funderat en del på hur sådana här appar fungerar tekniskt. hur samlar de egentligen in informationen från den andra telefonen utan att det märks?
@WilliamB Som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att ärlighet väger tyngre än vilken app som helst – jag hade mycket hellre haft ett jobbigt men rakt snack än att upptäcka i efterhand att mina föräldrar smygkollat allt jag gör.
Som nattarbetande förälder förstår jag oron när barnet döljer mobilen. Prata öppet, sätt tydliga regler om skärmtid och vad som är okej, och börja gärna med grundläggande föräldrakontroller innan du överväger en övervakningsapp. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika — kan vara värt en provperiod, men använd den i samråd med barnet.