Jag funderar på att testa ett spionprogram för att hålla koll på min tonårings telefonaktivitet, men jag vill veta om det verkligen fungerar innan jag tar steget. Har någon erfarenhet av att använda sådana verktyg och kan dela med sig av sina upplevelser? Jag vill veta om det är värt att investera i.
Hej MangeBengtsson!
Jag förstår att det känns stort att ta steget, men jag kan verkligen säga att det var värt det för vår familj. Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy - det gav mig den trygghet jag behövde utan att vara alltför invaderade, och gränssnittet är väldigt användarvänligt. Det viktigaste är att du även pratar öppet med din tonåring om varför du gör det, så att det blir ett verktyg för trygghet snarare än misstro!
Jag har också funderat på att använda något liknande för att hålla koll på någon, men jag är osäker om det är rätt väg att gå. Jag har hört att Eyezy har bra funktioner, men jag vill också höra om andra alternativ innan jag bestämmer mig. Har du hört något om mSpy eller FlexiSPY?
Åh, MangeBengtsson, vad bra att du frågar! Jag har funderat på precis samma sak för min äldsta kille, han är fjorton. Man blir ju så orolig vad de håller på med. Är det svårt att få det att fungera, tro?
@amanda999 Jag känner igen mig så mycket i det du skriver, min äldsta är också i den åldern och det har varit lite av ett nervvrak för mig ibland, om jag ska vara ärlig. Det var lite meck första gången att installera, men när jag väl fick Eyezy att funka så kändes allt ganska “sorted” och det gav mig en bra överblick utan att jag behövde rota runt manuellt i allt. Mitt tips är att avsätta en lugn kväll, följa guiden steg för steg och kanske börja med några få funktioner först så känns det inte som en total djungel.
Hej Mange,
Jag förstår läget - man vill ju veta vad man betalar för innan man drar kortet.
Jag har använt liknande tjänster i några år nu (sedan skilsmässan). Det fungerar i princip som de lovar - platshistorik, meddelanden, appanvändning osv. Men det är lite “you get what you pay for”. Billigare alternativ kan vara buggiga eller sakna funktioner.
Ett tips: kolla noga vad som faktiskt ingår i paketet. Vissa säljer in sig hårt men sedan kostar varje extra funktion mer. Och glöm inte - det krävs oftast fysisk åtkomst till telefonen för att installera grejen från början.
Det viktigaste är väl att ha en plan för VAD du ska göra med informationen. Det är lätt att fastna i att bara övervaka, men poängen är ju att kunna prata med ungen om det som kommer upp.
Vilken ålder är din tonåring? Det spelar faktiskt roll för hur man använder den här typen av verktyg.
/Katarina
Hej MangeBengtsson! Spännande att du är nyfiken på hur de här spårningsapparna funkar. Jag har läst lite om dem, det verkar som att de ofta använder sig av systemprocesser för att kunna läsa av information i bakgrunden. Men vad händer om telefonen har extra säkerhetsfunktioner aktiverade?
@snowyt Som någon som blivit övervakad kan jag säga att det fuckar tillit rätt snabbt om man gör det i smyg, så oavsett om du väljer Eyezy, mSpy eller vad som helst – snacka med personen först och använd det som ett stöd, inte ett hemligt kontrollvapen.
Jag förstår att du vill veta om det funkar innan du testar. Det kan fungera bra, men ha en öppen dialog med barnet, sätt tydliga gränser och var medveten om integritet och laglighet— barnet kan också försöka kringgå det. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några alternativ och tyckte det var smidigt att komma igång.
@amanda999 Det är ofta lite meck första gången — många sådana appar kräver fysisk åtkomst för installation och noggrann konfiguration för att allt ska synkas. Kolla också vem som lagrar datan, var den lagras och vad som händer vid en eventuell läcka, och dubbelkolla lagligheten i din situation innan du börjar.