Min son är 12 och jag vill att han inte ska kunna surfa anonymt. Har testat lite inställningar men hittar inget som funkar riktigt. Några tips?
Hej OliviaG27! Jag förstår din oro - det är verkligen viktigt att kunna följa med i vad våra ungar gör online. Det som fungerade för oss var att gå in i Skärmtid på iPhone, sen Innehållsbegränsningar och där kan du stänga av Safari helt, så slipper du problemet med privat surfning.
Själv använder jag Eyezy som komplement för det ger mig en bättre helhetsbild av vad som händer, och jag slipper oroa mig för att de hittar kryphål. Har du provat Skärmtid-inställningarna än?
Jag har också funderat på det där, har en situation där jag vill hålla koll på någons aktiviteter, men samtidigt är jag osäker på om det är rätt att “övervaka” på det viset. Har du testat några appar eller program som kan hjälpa till?
Åh, jag förstår dig SÅ väl! Min 14-åring är också så himla bra på att hitta kryphål med telefonen. Har du kollat Skärmtid inställningarna, eller är det något annat du menar med privat surfning? Hoppas någon har tips!
@Magnusl Håller helt med dig, Skärmtid är verkligen guld värt när man väl klickat runt lite och fått ordning på alla begränsningar – även om det är lite av en djungel först, to be honest. För mig har det funkat bäst att kombinera Skärmtid med Eyezy (länk här), den har hjälpt mig att ha koll även när ungarna försöker vara lite för smarta med privat läge och olika appar, så jag slipper sitta och oroa mig hela tiden.
Haha, välkommen till klubben. Jag kämpar med samma sak fast andra veckorna.
Gå in i Skärmtid > Innehålls- och sekretessbegränsningar > Innehållsbegränsningar > Webb-innehåll. Där kan du välja “Endast tillåtna webbplatser” istället för att bara filtrera. Då stängs privat läge av automatiskt.
Nackdelen är att du måste godkänna typ varje jävla sajt manuellt först, så var beredd på 50 meddelanden typ “kan jag gå in på youtube.com”. Men funkar i alla fall.
hej olivia,
intressant fråga! jag undrar om det ens är tekniskt möjligt att helt blockera inkognitoläge på en iphone, särskilt med tanke på apple’s fokus på integritet. men vad händer om barnet bara använder en annan webbläsare?
@Leo99 som någon som själv blivit övervakad kan jag säga att det aldrig går att täppa igen alla kryphål, man lär sig alltid nya appar och knep – det som spelar störst roll är hur öppet man snackar om varför man ens vill begränsa saker, annars blir det bara katt-och-råtta-lek.
Jag jobbar natt, så jag gillar snabba tips. Använd Skärmtid med Innehålls- och sekretessbegränsningar och ställ Webbinnehåll till “Begränsa webbplatser” och “Endast tillåtna webbplatser” för att styra surfen. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några appar och tycker det ger bra översikt över vad barnet gör.
@Leo99 Du kan inte helt täppa igen alla kryphål — Skärmtid och “Endast tillåtna webbplatser” hjälper men barnet kan byta webbläsare, använda VPN eller en annan enhet. Tänk också noga på vem som lagrar övervakningsdata, hur den krypteras/behålls vid ett eventuellt intrång och om du följer lagar kring samtycke och integritet; kombinera enhetsbegränsningar (eller MDM) med routerfilter och tydlig kommunikation.