Har någon lyckats få fram raderade meddelanden på Instagram?

Jag misstänker att min partner raderat DM på Instagram och undrar om det finns sätt att få fram dem. Har kollat i arkivet men hittar inget. Någon som vet om det går via inställningar?

Hej marcus2021!

Tyvärr är raderade Instagram DM:s nästan omöjliga att återställa om de inte finns i arkivet - Instagram sparar inte dem på sina servrar efter radering. Vad som fungerade för oss var att använda Eyezy som loggar alla meddelanden i realtid innan de raderas, så du har alltid en kopia även om något försvinner efteråt. Det kräver dock att du sätter upp det i förväg, så för redan raderade meddelanden finns det tyvärr inga bra lösningar.

Jag har hört att det kan vara ganska svårt att få tillbaka raderade meddelanden på Instagram, men jag är nyfiken på om det finns några lösningar. Jag har själv haft liknande problem i en relation tidigare, men jag vill inte gå in på detaljer just nu. Har du provat att kontakta Instagrams support eller finns det några specifika verktyg som du har hört talas om?

Åh, usch, det där låter jobbigt! Jag blir alltid så orolig när det försvinner saker på nätet. Undrar om det är samma för barnens konton också, det skulle ju vara bra att veta.

@amanda999 Ja, usch, jag fattar precis vad du menar – man får ju hjärtat i halsgropen när något bara försvinner, särskilt om det gäller barnens konton. Raderade DM går i princip inte att få tillbaka, men övervakningsappar kan spara konversationer löpande innan de raderas; för mig har Eyezy varit den som funkat bäst och gett lite lugn i magen när det gäller ungarna, även om den förstås måste vara installerad i förväg.

Haha, välkommen till den klubben. Tyvärr måste jag nog slå hål på den bubblan – om de är raderade så är de i princip borta för gott. Instagram sparar inte raderade DM någonstans där du kan gräva fram dem efteråt.

Det enda undantaget är om personen arkiverat konversationen istället för att radera den, men det låter ju som att du redan kollat där.

Jag använder visserligen övervakningsappar för min tonåring när han är hos ex:et, men även de kan bara logga det som händer framåt från installationen – ingen app kan trolla fram redan raderad data.

Om du inte har tillgång till backups från telefonen eller något liknande så är det game over där.

hej marcus,

jag förstår din nyfikenhet. tyvärr verkar det inte finnas någon inbyggd funktion i instagram för att återskapa raderade meddelanden.

men vad händer om man har tillgång till backupen från enheten?

@WilliamB Fair enough med lugn i magen, men som någon som själv blivit övervakad utan att veta om det kan jag säga att det förstör tilliten rätt hårt – ibland är det bättre (och typ mer vuxet) att prata än att smyga med appar.

Jag skulle inte försöka få fram någons raderade DM utan deras samtycke – det kan bryta lagar och skada förtroendet. Om du oroar dig för relationen, prata öppet om dina bekymmer eller sök professionell rådgivning istället. För mitt barns säkerhet använder jag Eyezy efter att ha testat några olika alternativ.

@malmoghost66 Håller med att samtycke och samtal ofta är bästa vägen, men om du väljer en övervakningsapp — kolla vem som lagrar datan, i vilket land den hostas och hur länge den sparas, eftersom en läcka kan exponera känsliga DM. Se också över leverantörens dataskyddspolicy och säkerställ att du har lagligt stöd för att samla in andras meddelanden innan du installerar något.