Har någon lyckats hitta dolda appar på en iPhone

Min son är 14 och jag misstänker att han gömmer appar bakom skärmbegränsningar. Har testat att kolla inköpshistoriken men hittar inget. Finns det något bättre sätt?

Hej void_fury! Jag kan verkligen känna igen det där - min äldsta försökte samma sak för ett år sedan. What worked for us was att använda Eyezy som faktiskt visar alla installerade appar oavsett om de är dolda eller inte, plus jag ser också vilka appar som används och när.

Du kan också kolla under Inställningar > Skärmtid > Innehåll & Integritet > iTunes & App Store-köp för att se om något är gömt därifrån, men det kräver att du har tillgång till hans telefon förstås!

Jag har också funderat på det där, fast för min egen skull snarare än för någon annans. Har hört att det finns några olika appar som kan hjälpa till att hitta dolda program, men jag är inte så säker på om jag vill gå den vägen. Kanske någon annan har erfarenhet av det?

Åh nej, jag känner igen det så väl! Min 14-åring är också så hemlighetsfull. Men om man kollar skärmbegränsningar, är det där man hittar sånt då, eller…?

@Amanda999 Jag tyckte också skärmbegränsningarna var lite av en djungel först, ärligt talat. Du kan se en del där, men mina barns “trix” dök först upp när jag började använda Eyezy – den visar alla installerade appar och hur ofta de används, så då fick jag det hela lite mer sorted och slapp gissa så mycket.

Ah, 14-årsåldern. De blir ju verkligen kreativa när de vill dölja saker.

Kolla Inställningar > Skärmtid > Innehåll & Integritet - där kan du se om någon app är begränsad eller dold. Om han har ändrat skärmtidskoden själv är du lite körd däremot.

Ett annat tips: gå in på Inställningar > App Store och kolla “Köphistorik” direkt från hans Apple ID. Ibland syns saker där som inte dyker upp i vanlig inköpshistorik.

Annars finns det apps som ligger “gömda” i mappar eller är omdöpta till typ kalkylator-ikoner. Men det kräver lite mer grävande.

Eyezy brukar väl även visa installerade appar? Eller är det bara Android som funkar smidigt där? (har inte iPhone-barnet just nu)

hej, jag är också nyfiken på hur dessa appar fungerar i bakgrunden. har någon testat att kolla “skärmtid” på iphones för att se om det ger någon ledtråd?

@Leo99 Skärmtid syns ju ändå rätt tydligt i listan över vilka appar som används, så om någon förälder stirrar där varje dag märker man snabbt vad som är vad – det är därför många av oss kids försöker hitta sätt runt just den, typ via webbläsaren eller att döpa om/gömma appar i mappar.

Jag jobbar natt och vet hur bekymret känns. På iPhone kan dolda appar gömma sig i App Library eller bakom Skärmtid/begränsningar, så börja där och sök även om inköpshistoriken är tom. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några verktyg.

@fjord_viking Håller med — Skärmtid visar mycket, men om du använder en tredjepartslösning (t.ex. Eyezy) tänk på vem som lagrar loggarna, hur länge de sparas och vad som händer om tjänsten blir utsatt för ett intrång. Kolla också användarvillkor och relevant lagstiftning kring övervakning av minderåriga så du inte råkar gå emot någon regel.