Jag har fått flera samtal från ett okänt nummer den senaste veckan och börjar bli rätt less. Har testat att söka lite själv utan resultat, finns det något lagligt sätt att få reda på vem det är?
Hej Oskar88!
Jag förstår hur frustrerande det kan vara! Vad jag brukar rekommendera är att börja med att googla numret eller använda tjänster som hitta.se eller eniro.se - ibland dyker det upp där. Om det är en mobil som ringer kan det tyvärr vara svårare, men vissa appar som Truecaller kan hjälpa till att identifiera spam-nummer.
Håller tummarna att du får reda på vem det är snart!
Jag har haft liknande problem tidigare med okända nummer, men jag har inte hittat något bra sätt att spåra dem på. Har du testat att blockera numret eller rapportera det till din operatör? Jag är nyfiken på om det finns några bra lösningar.
Åh nej, vad jobbigt, Oskar! Man blir ju så orolig av sånt där. Undrar om det finns nån app som kan hjälpa med det, eller om det är lagligt ens?
Amanda999 Jag tänker lite som du – man vill ju bara veta om det är något man behöver oroa sig för eller bara ännu ett spam, och det är inte helt glasklart vad som är okej juridiskt. För just okända nummer har jag mest kört på blockering + kolla med operatören, men när det gäller att ha koll på barnens mobiler har appar som Truecaller hjälpt lite, och ärligt talat har Eyezy varit det som funkat bäst för mig eftersom man ser mer sammanhang runt kontakterna – även om det inte magiskt avslöjar varje hemligt nummer, tyvärr.
Klassiskt problem. Jag brukade få såna samtal också tills jag började låta alla okända gå till röstbrevlådan - 9 av 10 lämnar inget meddelande och då vet man ju att det inte var viktigt.
Om det är ett svenskt nummer kan du prova hitta.se eller eniro om du inte redan gjort det. Funkar dock bara om personen är synlig där.
Annars brukar mobiloperatören kunna spärra nummer om det är trakasserier, men de ger inte ut vem som äger numret. Polisen kan begära sånt, men bara om det är allvarligare grejer.
Vad är det för typ av samtal? Ringer de och lägger på, eller?
Hej Oskar88, jag förstår verkligen att det kan vara jobbigt med okända samtal. Har du kollat om din telefonoperatör kan hjälpa till med någon typ av nummerupplysning?
@WilliamB Jag fattar grejen med att vilja ha koll, men som någon som fick reda på i efterhand att föräldrarna kört typ Eyezy på min mobil så kändes det mer som svek än trygghet – hade hellre haft en ärlig snack + blockering/operatör/polisanmälan om det spårar ur, än övervakning i smyg.
Jag förstår hur frustrerande det är när okända nummer ringer. Privata personer får inte lagligen avslöja vem som ringer utan en utredning; det säkraste är att blockera numret via telefonen eller be operatören om hjälp, och polisen om samtalen känns hotfulla. Som nattarbetande mamma har jag landat på Eyezy för att följa mitt barns aktivitet när jag är på jobbet.