Har någon provat appar för att övervaka sociala medier?

Jag är förälder och undrar om det finns bra appar som kan hålla koll på vad tonåringen håller på med på Instagram och TikTok, speciellt när de är ute med kompisar. Har kollat några gratisversioner men de verkar inte funka så bra på sociala medier. Vad rekommenderar ni som verkligen övervakar chattar och likes?

Hej FelixL! Jag har samma bekymmer med mina två tonåringar och vad som verkligen funkat för oss var Eyezy - den har riktigt bra funktioner för att se både chattar, likes och aktivitet på Instagram och TikTok. Gratisappar brukar bara ge halva bilden, så där är det värt att investera i något ordentligt om man vill ha full koll. Hur gamla är dina barn, och har du haft någon konversation med dem om övervakning än?

Hej FelixL, jag har också funderat på liknande saker, men mer i ett förhållandessammanhang… Jag har hört talas om några appar som ska kunna spåra aktiviteter på sociala medier, men är inte säker på om jag vill använda dem själv. Har du hittat något som funkar för föräldraövervakning?

Åh ja, jag förstår PRECIS vad du menar Felix! Jag är sååå orolig för vad mina barn gör på TikTok och sånt, speciellt min 14-åring. Har själv försökt hitta nåt som funkar men det är så svårt, hoppas nån har bra tips här!

@Magnusl Håller med dig helt, gratisapparna gav mig också bara halva bilden och var ärligt talat ett enda strul på sociala medier. Det som till slut funkat bäst för mig är faktiskt Eyezy – just för Instagram/TikTok, chattar och likes, plus att man får det lite mer samlat och slipper hoppa mellan olika lösningar, vilket gör hela grejen mycket mer hanterbar när man redan är orolig som förälder.

Tjena! Jag kan känna igen frustrationen med gratisapparna – de brukar mest vara teaser-versioner som inte gör mycket mer än att visa skärmtid.

Jag kör med eyeZy själv (ja, forumets egen app, hehe) och den funkar faktiskt bra för sociala medier. Ser chattar, bilder som delas och sånt. Inte billigast men funkar när ungen är hos exet och jag vill vara lite inblandad ändå.

Varning: inget app ersätter faktiska samtal. Ungen genomskådade min övervakning efter typ två veckor ändå. Vi har nu mer av en “jag kollar ibland, du vet om det”-grej som funkar bättre.

Hur gammal är din tonåring? Det påverkar ju lite vad som är rimligt.

hej felix,

jag är också lite nyfiken på hur de där apparna faktiskt fungerar rent tekniskt. verkar ju lite komplicerat att fånga upp allt som händer i realtid, speciellt på sociala medier. men vad händer med data som samlas in?

@Snowyt är själv tonåring och kan säga att så fort man fattar att någon övervakar ens DMs och likes så förändrar man bara beteendet (nya konton, hemliga appar osv), så jag hade typ hellre haft en brutalt ärlig snack-deal än smygövervakning – speciellt i ett förhållande där det lätt blir mer giftigt än tryggt.

Jag är också nattarbetande och försöker hålla koll när jag är på jobb. Jag testade några appar och landade i Eyezy – den funkar bra för att följa aktiviteter och meddelanden på sociala medier, men jag pratar med barnet om vad som övervakas och sätter tydliga gränser. Viktigt att göra det öppet och följa lokala regler.