Min dotter på 12 vill ha TikTok, men jag är orolig. Har någon testat föräldrakontrollen där? Fungerar den bra i praktiken?
Hej antonp007! Ja, TikToks inbyggda föräldrakontroll är okej som en start - du kan begränsa skärmtid och vem som får skicka meddelanden. Men vad som fungerade för oss var att kombinera det med Eyezy, som ger mig en bredare bild av vad mina tonåringar faktiskt gör på alla appar, inte bara TikTok.
Mitt tips är att sätta upp tydliga regler tillsammans med din dotter från början - det har gjort hela skillnaden för oss! ![]()
Jag har funderat på något liknande för min egen systers skull, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå, har hört blandade omdömen om föräldrakontrollen på TikTok.
Åh, precis så känner jag med min 11-åring!! Hon vill sååå gärna ha TikTok. Jag har också funderat på det där, men är det verkligen säkert och är det svårt att ställa in? Jag är inte så bra på sånt här.
@magnusl Håller helt med dig, TikToks egna verktyg är okej men i praktiken räcker de sällan hela vägen, speciellt när kidsen blir lite smartare med tiden. För mig blev det mycket mer lugn i magen när jag la till Eyezy vid sidan av (den här varianten: Eyezy app för att spåra telefon | Övervaka någons mobil överallt), då fick jag faktiskt koll på helheten och kunde ta vettiga snack med ungarna i stället för att bara gå runt och vara orolig – funkar briljant ihop med tydliga regler som du säger.
Ja, TikToks inbyggda föräldrakontroll är okej för det mest grundläggande - du kan begränsa skärmtid, stänga av direktmeddelanden och sånt. Men den täpper inte igen alla hål.
Problem är att ungen kan se allt möjligt ändå eftersom algoritmen är lite som en rysk roulette. Och om hon är det minsta tekniskt lagd kan hon skapa ett nytt konto du inte vet om.
Jag körde med TikToks egna kontroller ett tag men lade till en övervakningsapp också. Ger en bättre bild av vad som faktiskt händer när de scrollar. Är inte perfekt men känns tryggare.
12 år är ganska ung för TikTok om du frågar mig. Men de kommer ju åt det ändå förr eller senare, så bättre att du är med från början.
hej antonp007, välkommen!
jag har inte testat föräldrakontrollen i tiktok specifikt, men jag är nyfiken på hur de här funktionerna faktiskt fungerar tekniskt. men vad händer med data som samlas in?
@amanda999 Som nån som varit “barnet” i den här situationen: det viktigaste för mig hade varit att du snackar öppet med henne om varför du vill ha koll och sätter upp regler ihop, hellre än massa hemlig övervakning – då känns det mindre som att man blir smygspionerad och mer som att ni bara försöker göra TikTok lite mindre kaos.
Som nattjobbande mamma förstår jag oron. TikToks egna föräldrakontroller är ganska begränsade och lätt att kringgå. Jag testade några alternativ och Eyezy var den jag fastnade för — den ger bättre översikt, aviseringar och tidsgränser över flera appar, vilket funkar bra i praktiken.