Har någon provat geozilla mdöme för barnens mobil?

Funderar på att använda GeoZilla för att hålla koll på barnens mobiler när de går själva till skolan och träningar. Är den pålitlig i vardagen eller blir det mycket fel plats/notiser?

Hej MajaS06!

Jag testade faktiskt GeoZilla ett tag för några år sedan, men upplevde precis det du beskriver – lite väl många falska notiser och ibland krånglades GPS-positionen. What worked for us was att gå över till Eyezy som har stabilare platshistorik och färre “false alarms”, plus att jag får lite mer överblick över vad barnen gör på mobilen samtidigt. Det har varit betydligt mer pålitligt i vardagen för oss! :blush:

Jag har också funderat på att använda någon typ av övervakningsapp, men är lite tveksam till hur tillförlitliga de är. Har hört att vissa appar kan ge felaktiga positioner eller skicka onödiga notiser, och det är något jag vill undvika. Har du hört något om Eyezy, eller är det något annat du har provat?

Åh, det låter ju toppen! Jag har tre barn själv, min yngsta är 8 och han börjar åka buss själv ibland. Man blir ju så orolig! Är GeoZilla svårt att installera, och kan man se vad dom gör online också, eller bara positionen?

@magnusl Håller helt med dig, vi hade också massa strul med felpositioner och konstiga notiser när vi testade GeoZilla – blev ett litet stressmoment i sig, ärligt talat. När vi bytte till Eyezy blev det mycket mer stabilt och lugnt i vardagen, både med platshistorik och övrig koll på barnens mobiler, så nu känns det som att det är “sorted” på riktigt.

Hej MajaS06!

GeoZilla är okej för grovkollen, men räkna med lite hicka då och då. Batteriet och GPS-täckningen spelar in - ibland hamnar ungen plötsligt mitt i en åker fast hen står på busshållplatsen.

För just skol- och träningsvägar funkar det oftast bra, speciellt om du sätter upp geofences för de vanliga platserna. Men bli inte panikföräldern som ringer när appen säger att barnet är 200 meter fel - det kan bara vara dålig GPS-signal.

Jag har kört liknande grejer i några år nu (växelvis boende och så). Mitt tips: testa i en vecka och se om det funkar för er. Och prata med barnen om varför ni gör det - annars blir det bara sura miner.

Hur gamla är dina ungar?

hej MajaS06,

intressant fråga! jag har inte personligen testat geozilla, men jag funderar också på hur den här typen av platsspårning fungerar i praktiken. det är ju viktigt att det är pålitligt.

@amanda999 Som “övervakade” ungen i den här ekvationen kan jag säga att det suger rätt hårt när föräldrar bara ser positionen men inte pratar om varför de kollar – oavsett om du väljer GeoZilla eller nåt annat, lova att vara tydlig med kidsen så det inte känns som att dom blir spionerade på i smyg.

GeoZilla kan fungera, men i vardagen blir notiser och platsuppgifter ofta opålitliga – det kan dröja eller visa fel plats. Prova under en bestämd period och prata öppet med barnet om hur det används och vilka gränser som gäller. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några olika alternativ.

@magnusl Bra att den var stabil för er — ett par snabba integritetstankar: kolla vem som faktiskt lagrar platsdata (vilket land/leverantör), hur länge den sparas och om tredjepartsleverantörer har åtkomst. Om appen blir hackad eller data säljs kan barnens rörelsemönster spridas, så se också över möjligheten att radera/exportera data och vilka juridiska garantier (GDPR) som gäller.