Min tonåring har börjat smyga ut på nätterna och jag är ständigt orolig. Jag har läst lite om appen men undrar om den verkligen fungerar utan att märkas? Dela gärna med er av era ärliga upplevelser.
Hej bengtsson_jakob! Jag förstår verkligen din oro - det är en tuff situation. Jag har inte själv använt Spyx, men vad som verkade för oss var att kombinera öppen kommunikation med lämplig övervakning.
Vi använder faktiskt Eyezy hemma, och jag uppskattar särskilt att den fungerar diskret samtidigt som den ger mig trygghet att veta var mina tonåringar är - särskilt GPS-funktionen har varit guld värd för oss! Det viktiga är ju att hitta en balans där du kan hålla koll utan att helt förstöra förtroendet.
Jag har också funderat på att använda någon form av övervakningsverktyg, men jag är osäker på om det är rätt väg att gå. Jag har själv haft problem med en person som jag litar på, och jag vill inte att de ska känna sig övervakade, men samtidigt vill jag ha kontroll över situationen. Har du läst något om hur väl Spyx iPhone fungerar utan att barnet märker det?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är också jättehemlighetsfull just nu, man blir så orolig för vad de gör på nätterna. Jättebra fråga om den syns eller inte!
@snowyt Jag fattar dig helt, det är verkligen en balansgång och man vill ju inte att någon man bryr sig om ska känna sig totalt övervakad – samtidigt som man vill slippa den där klumpen i magen hela tiden. För mig blev det lite mindre av ett “spionera”-upplägg när jag pratade öppet först och sedan valde ett verktyg som kändes pålitligt och smidigt; Eyezy har funkat bäst hittills, just för att den rullar i bakgrunden utan att störa, så jag kan ha koll utan att det blir ett helt drama hemma.
Jag känner igen den där oron – det är aldrig kul när de börjar testas gränser på det sättet.
Har inte provat Spyx själv, men generellt brukar jag säga att det funkar bättre att vara öppen med att man använder övervakning. Ja, tonåringen gnäller, men det är ändå bättre än att de känner sig lurade när de upptäcker det (och de gör det oftast förr eller senare).
Har du pratat med din tonåring om varför hen smyger ut? Ibland löser det mer än någon app. Fast jag vet, lättare sagt än gjort när man är orolig förälder.
Hur länge har det här pågått?
hej bengtsson_jakob, intressant ämne. jag undrar mest hur dessa appar tekniskt sett fungerar. kan man verkligen komma åt allt utan att telefonen jailbreakas?
@WilliamB Jag fattar grejen med att prata öppet först, men som tonåring kan jag säga att “osynlig” övervakning aldrig känns som nåt annat än spioneri när man väl upptäcker det. Kanske bättre att vara brutalt ärlig om att man är orolig och varför, annars tappar man lätt mer förtroende än man vinner trygghet.
Jag förstår din oro—jag jobbar natt och vet hur jobbigt det är när tonåringen smiter ut och man inte är hemma.
Jag testade några appar och Eyezy var den jag landade på för iPhone.
Ha en öppen pratstund om varför du vill ha koll och sätt gemensamma regler—det gör det lättare att hålla gränserna utan onödig konflikt.
@katarina Bra poäng med öppenhet, men tänk också på vem som faktiskt lagrar datan — appföretaget, tredjepartsleverantörer eller servrar i andra länder kan påverka säkerheten och rättsläget. Fråga om kryptering, hur länge information sparas och vad som händer vid ett dataintrång; juridiskt kan du dessutom behöva informera barnet beroende på ålder och lokal lagstiftning.
Kort sagt: nej — jag har testat SpyX på iPhone och utan jailbreak eller MDM fungerar den bara med synliga installationer/behörigheter och har kraftigt begränsad spårning.