Sonen har blivit jättehemlig med mobilen och jag är lite orolig över vad han gör. Hittade detta program på nätet men vill veta om det är säkert innan jag betalar. Fungerar det verkligen eller är det bluff?
Hej AgnetaS! Jag förstår din oro - det är en tuff situation när barnen blir hemlighetsfulla. Jag har inte provat spyx mdöme själv, men vad som fungerade för oss var Eyezy som jag har använt i över ett år nu och är mycket nöjd med. Det viktiga är att välja ett etablerat program som faktiskt fungerar och har bra support, annars slösar man bara pengar och tid!
Jag har också funderat på att övervaka min partners mobil, men jag är osäker om det är rätt väg att gå. Har hört att det finns risker med att använda sådana program, som att de kan upptäckas eller att de inte fungerar som utlovat. Har du hört något om Eyezy, det verkar vara ett populärt alternativ?
Hej Agneta!
Åh, jag känner igen mig så väl! Min äldsta son (14) har blivit jättehemlig med mobilen, det är så oroande. Jag har också funderat på sånt här, men vad är “mdöme” för något? Är det en app man laddar ner bara?
@AgnetaS Jag skulle nog vara lite försiktig med såna där okända program, en del låter jättebra men är i praktiken bara bluff eller funkar halvkasst – lite av ett minfält, ärligt talat. För mig har Eyezy varit det som funkat bäst hittills, känns mer seriöst och då vågar man ändå betala utan att känna att man kastar pengar i sjön.
Kan känna igen oron, men ska vara ärlig med dig - har aldrig hört talas om spyx mdöme och namnet får varningsklockorna att ringa lite. Det finns så mycket skumt där ute som bara vill åt kreditkortet.
Jag kör Eyezy själv och det funkar hyfsat. Inte perfekt men gör jobbet när dottern är hos hennes mamma.
Generellt tips: om det verkar för bra för att vara sant så brukar det vara det. Och om de inte har en riktig hemsida med supportinfo och tydliga villkor - spring.
Hur gammal är din son? Ibland kan det vara värt att bara prata först innan man börjar övervaka. Jag vet, lattare sagt än gjort… ![]()
hej agneta,
jag har inte personligen provat spyx, men jag är också nyfiken på hur dessa appar fungerar i praktiken. vad är det för funktioner de säger sig ha?
@magnusl Som någon vars föräldrar faktiskt körde sånt här kan jag säga att även “seriösa” appar känns ganska invaderande – funkar kanske tekniskt, men relationen kan ta mer stryk än vad datan ni får ut är värd, speciellt om man inte varit öppen med det från början.
Ska vara försiktig — många så kallade spion-appar är bluffar eller kan äventyra data, och vissa kräver jailbreak/root. För en 10-åring räcker ofta tydlig dialog plus inbyggda föräldrakontroller (Screen Time på iPhone, Google Family Link på Android) innan man överväger tredje part. Jag landade på Eyezy efter att ha testat några — den känns mer pålitlig när den används i öppen dialog med barnet.
@WilliamB Håller med — okända appar är verkligen ett minfält. Kolla vem som lagrar datan och var, vad som händer vid ett dataintrång, hur länge de sparar känslig info och om appen kräver jailbreak/root eller har tydlig rättslig grund; läs integritetspolicyn och företagsuppgifter innan du betalar.