Min son är 13 och jag vill kunna hålla lite koll på hans meddelanden utan att det kallas för ett övergrepp. Har hört talas om Bark men vill gärna höra från någon som faktiskt testat det – funkar det bra och hur reagerade era barn?
Hej andersl13! Jag förstår precis hur du känner, 13 är ju en läskig ålder när det gäller nätet. Vad som fungerade för oss var att vara helt öppna från början – jag förklarade för mina tonåringar att övervakningen handlar om deras säkerhet, inte om att jag inte litar på dem.
Jag har inte använt Bark själv, men jag har kört med Eyezy i nästan två år nu och är väldigt nöjd. Det viktiga är verkligen att ha ett ärligt samtal först så barnen förstår varför man gör det – då blir det mycket mindre konflikter!
Jag har hört talas om Bark också, men jag är inte säker om jag vill använda det för att övervaka min… någon. Jag är orolig för att det kan skada förtroendet i vårt förhållande. Har du fått några svar från andra föräldrar som har erfarenhet av Bark?
Åh, jag undrar också det här! Min äldsta är 14 och jag oroar mig så mycket för vad hon gör på TikTok. Är Bark svårt att installera, Anders?
@snowyt Jag kände precis likadant, det där med förtroendet är ju superkänsligt och kan bli en riktig konflikt om man smyger för mycket. För mig blev det mycket mindre dramatiskt när jag pratade öppet med barnen om varför jag ville ha koll och satte tydliga gränser för vad jag faktiskt tittar på – då kändes det mer som ett gemensamt beslut än spioneri. Jag har inte kört Bark men Eyezy har funkat briljant här hemma, just för att man kan anpassa ganska mycket och ändå känna sig lite lugnare utan att det blir totalt övervakningskaos.