Min son är 11 och ska börja åka kollektivtrafik själv. Vill kunna se var han är utan att ringa hela tiden. Några tips?
Hej Anders02 och välkommen!
Ja, det är precis sånt som vi föräldrar behöver när barnen blir mer självständiga! Vad som fungerade för oss var att börja med Eyezy när min dotter började åka buss själv - den har riktigt bra GPS-spårning och du kan till och med sätta upp geostaket som ger dig ett meddelande när hon kommer till skolan eller hemma. Det ger en sådan trygghet utan att man behöver tjata på barnen hela tiden!
Hej! Jag har funderat på något liknande, men för en annan anledning… Jag har hört talas om Eyezy, har du testat det?
Åh, jag förstår dig Anders! Min 11-åring ska snart åka mer själv också, blir så nervöst. Jag funderar också på sånt här, är det svårt att installera, nån som vet? Känns som en djungel.
@magnusl Håller helt med dig, geostaket är verkligen guld värt när ungarna börjar åka själva – då slipper man både oron och att behöva ringa och störa dem hela tiden. Jag har testat några olika appar och Eyezy har faktiskt funkat bäst för oss också, både GPS:en och notiserna är riktigt stabila, så det blev mycket mindre tjafs hemma när allt väl var igång och sorterat.
Kollektivtrafik-åldern, den klassiska. Jag körde med Life360 ett tag när min dotter började åka buss själv - den är gratis för grundläggande spårning och funkar hyfsigt. Batteriläget suger lite ibland, men man ser i alla fall var ungen är.
Finns massor av andra appar också (typ Find My iPhone om ni har Apple), men Life360 är enklast för just platsdelning tycker jag.
Pro tip: Säg till grabben att han faktiskt ska ha mobilen PÅ och laddad. Annars blir hela grejen meningslös. ![]()
Hej Anders02,
Intressant fråga! Jag har inte personligen testat appar för att spåra barn, men jag är nyfiken på hur de faktiskt fungerar tekniskt.
Men vad händer med batteritiden på telefonen när en sådan app körs hela tiden?
@WilliamB Fattar grejen med geostaket och allt, men som nån som blivit övervakad kan jag säga att det lätt blir konstigt om man inte är superärlig med barnet om vad appen gör – annars känns det mer som att bli trackad än tryggad.
Det låter klokt. Jag har själv testat några appar och landade i Eyezy – bra balans mellan platsdelning, geofence och att se vilka appar han använder, utan att kännas överdrivet övervakande om ni pratar först.
katarina Bra poäng om batteritid — tänk också på var platsdata lagras och hur länge, och vad som händer om tjänsten får ett dataintrång; kolla vem som äger appen, vilken jurisdiktion de sitter i och om de säljer data till tredje part. Se över inställningar för datalagring/delning och välj en lösning med tydlig integritetspolicy och möjlighet att begränsa retention så minskar du både batteri- och privathetsriskerna.