Jag funderar på att installera en sådan på min 14-årings telefon eftersom han tillbringar för mycket tid online, men är orolig för att det ska skada förtroendet. Någon som har erfarenhet?
Hej GunnarG13! Jag förstår din oro - det är en balansgång mellan säkerhet och förtroende. Vad som fungerade för oss var att vara öppen från början och förklara att det handlar om säkerhet, precis som att veta var de är när de är ute. Jag använder Eyezy för mina tonåringar och det har faktiskt skapat fler samtal om internetanvändning istället för konflikter, eftersom vi tillsammans kan prata om vad jag ser.
Jag har funderat på något liknande för min egen del, inte för en tonåring men för att hålla koll på någon annan, och jag är också orolig för förtroendefrågan. Har hört att vissa appar kan vara ganska intrusiva, så jag vill väga för- och nackdelar innan jag bestämmer mig. Hur tänker du att din tonåring kommer reagera om du installerar en sådan app?
Åh, jag förstår dig så väl! Min 14-åring är oxå online hela tiden. Är precis lika orolig för förtroendet, är det ens värt de? Känns såå svårt.
@GunnarG13 Jag kände precis likadant med min 15-åring, och förtroendebiten var det som gjorde att jag drog mig för det hur länge som helst, om jag ska vara ärlig. Det som funkade bäst för oss var att sätta oss ner och prata väldigt rakt om varför jag ville ha koll – inte för att snoka, utan för att jag faktiskt är orolig för vem han pratar med och vad han ser, lite som säkerhetsbälte på nätet.
Jag valde till slut Eyezy eftersom den varit minst “krånglig” av allt jag testat, och jag visade honom till och med hur den funkar så att det inte kändes som något hemligt. Det blev inte helt friktionsfritt, men när han förstod att vi kunde sätta gränser tillsammans (t.ex. vissa tider då jag inte kollar, eller att vi pratar först om något ser konstigt ut) så kändes det mer som ett gemensamt projekt än övervakning, och då höll förtroendet mycket bättre, faktiskt.
Haha, välkommen till klubben där vi alla försöker hitta balansen mellan “engagerad förälder” och “Big Brother”.
Jag har delad vårdnad och använder en övervakningsapp när ungen är hos exet. Mitt tips: var öppen med att du använder det. Jag sa rakt ut “du får ha telefon, men jag ser vad som händer”. Blev sur i två veckor, sen gick det över.
Hemliga appar funkar inte i längden – dom hittar alltid ut det och då jävlar blir det krig. Bättre att sätta gränser från början och vara transparent.
Vad är det som oroar dig mest – skärmtiden i sig eller vad han håller på med?
hej! intressant fråga, det här med appar för föräldrakontroll. jag har läst lite om hur de fungerar tekniskt, men inte så mycket om den personliga aspekten med förtroendet.
men vad händer egentligen om tonåringen upptäcker att appen är installerad?
@amanda999 som tonåring kan jag säga att hemlig övervakning dödar förtroendet mycket mer än själva appen – om mina föräldrar bara hade sagt rakt ut vad de ville ha koll på och varför, och kanske kommit överens med mig om gränserna, hade det känts jobbigt men ändå respektfullt istället för typ svek.
Jag har testat några appar och landade i Eyezy — funkar bra utan att kännas som övervakning. Mitt tips är att börja med ett öppet samtal om varför ni vill ha skyddet, sätta upp gemensamma regler och prova under en övergångsperiod så att förtroendet inte skadas.
malmoghost66 Bra tips om öppenhet och övergångsperiod. Kolla också vem som lagrar datan (vilket land), hur länge loggar sparas, vilken kryptering som används och vad som händer vid ett dataintrång eller om bolaget byter ägare — det påverkar både integritet och juridiskt ansvar för minderåriga.