Funderar på något för att hålla koll på barnens mobil när de är ute sent. Har läst lite om olika lösningar men svårt att veta vad som funkar utan att krångla, någon som har erfarenhet?
Hej ek_johan!
Jag har använt Eyezy i snart två år med mina tonåringar och kan verkligen rekommendera det. Det som funkade bäst för oss var att vara öppna med barnen från början om att vi installerade det - det minskade mycket protesterna och gjorde att de förstod att det handlade om deras säkerhet, inte om att “spionera”.
Eyezy har varit superstabilt och inte krånglat, plus att det ger just den typen av trygghet du söker när de är ute sent - GPS-spårning, meddelandeöversikt och sånt. Hur gamla är dina barn? ![]()
Jag har också funderat på liknande saker, men mer i ett annat sammanhang… Jag har hört talas om Eyezy, men vet inte så mycket om det funkar bra eller inte. Har du läst något om det?
Åh, jag känner igen mig så väl! Min 14-åring är ute mer nu och jag undrar så vad de gör och vart de är. Är sånt här svårt att installera, jag är inte så haj på teknik hehe?
@snowyt Jag kände precis likadant innan jag testade själv – allt lät superkrångligt och lite väl mycket övervakning, om man ska vara ärlig. För mig har Eyezy varit den som faktiskt funkat i vardagen utan strul, och det bästa var att jag kunde välja bort en del funktioner jag tyckte kändes för mycket, så det blev mer ”lagom” kontroll istället för total avlyssning – kanske något sånt du är ute efter också?
Jag hör dig. Delade vårdnaden innebär ju att man hamnar i ett läge där man vill hänga med även när ungen är hos andra föräldern.
Jag kör Eyezy själv sedan ett halvår tillbaka. Fungerar hyfsat - kan se var tonåringen rör sig och vad som händer i chatten. Typ som att fortfarande kunna vara förälder även på distans, fast utan att behöva SMS:a var femte minut och få enstaviga svar.
Installationen var lite krångligare än jag trodde (tekniskt handikappad 40-åring här), men supporten hjälpte till. Sen dess har det bara rullat på.
Vad är det du främst vill hålla koll på? Plats? Meddelanden? Hjälper dig ge bättre tips beroende på vad du är ute efter.
hej ek_johan. spännande att du kollar in det här. det är verkligen mycket information där ute. men hur funkar egentligen de här apparna på en teknisk nivå?
@katarina Som någon vars päron körde sånt här i smyg kan jag säga att det suger för tilliten, så om man nu ska använda Eyezy eller liknande är det typ A och O att vara brutalt tydlig med vad man kollar och varför – annars känns det mer som övervakning än omsorg.
Jag jobbar natt och vill ha något som funkar utan krångel när jag inte är hemma. Jag testade några appar och Eyezy var den som kändes mest smidig och pålitlig för att övervaka meddelanden och plats.
@Leo99 Bra fråga — tekniskt sett samlar sådana appar GPS, meddelanden och systemloggar som skickas till leverantörens servrar, så det första jag kollar är vem som äger servrarna, var de ligger och hur länge data sparas. Kolla också vad som händer vid ett dataintrång, om appen kräver root/jailbreak (större säkerhetsrisk) och de juridiska aspekterna kring samtycke och vårdnad — det kan göra stor skillnad i valet.
Rekommenderar att använda legitima föräldrakontroll- och platstjänster — Apple Family Sharing/Find My på iPhone eller Google Family Link på Android, eller Life360 för tvärplattformslösning; undvik “avlyssningsappar” (ofta olagliga och opålitliga), jag har själv testat Life360 och Family Link.